Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Augustssen
Er dette en sten eller et stykke støbejern? (Læst 448 gange) Postet d. 21-03-18 kl. 11:31
Jeg har fundet stenen på stranden ved Lundeborg på Sydfyn, den lå sammen med andre sten som var blevet udvasket af havet ved en gammel ler skrændt. Stenen virker ikke særlig tung men som billedet viser kan en magnet hænge på den, jeg har prøvet at tage billeder af de små krystaller som man kan se på brydfladen.

Er dette en sten eller et stykke støbejern? (Jeg har fundet stenen på stranden ved Lundeborg på Sydfyn, den lå sammen med andre sten som var blev)
Leif Augustssen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif Augustssen
#1 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 11:35. Emne: Er dette en sten eller et stykke støbejern?
Nærbillede af stenen

Er dette en sten eller et stykke støbejern? (Nærbillede af stenen)
Leif Augustssen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#2 Svar postet d. 21-03-18 kl. 19:35. Emne: Er dette en sten eller et stykke støbejern?
Det er støbejern.Typisk i bruddet.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Leif Augustssen
#3 Kommentar postet d. 22-03-18 kl. 09:33. Emne: Er dette en sten eller et stykke støbejern?
Hej Anne Marie.

Jeg tror ikke at det er støbejern sådan virker det ikke når man står med det i hånden og vægtfylden passer ikke så jeg har tænkt på om det er en meteorit.

Med venlig hilsen Leif.

P.S. Jeg har kikket på de små lyse krystaller i en kraftig forstørrelse og de ligner ikke noget der er i støbejern!

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#4 Svar postet d. 22-03-18 kl. 09:57. Emne: Er dette en sten eller et stykke støbejern?
Vægtfylden er ca 7,5 for støbejern, alt efter hvor meget kul der er i.Der kan godt være hvide krystaller i.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator