Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ulrik Hasle Nielsen
Hvilken bille med hang til alkohol? (Læst 736 gange) Postet d. 21-03-18 kl. 15:59
I lørdags - 17-3-2018 - sad jeg med nogle cikader under stereoluppen, da denne ca 3,5 mm store bille pludselig lå og svømmede rundt i spritten. Jeg havde godt bemærket den tidligere, hvor den fløj forbi lyset et par gange, men til sidst faldt den altså i baljen

Er der en der har et bud? - jeg har den stadig så flere billeder kan laves hvis det ønskes.

Mvh Ulrik

Hvilken bille med hang til alkohol? (I lørdags - 17-3-2018 - sad jeg med nogle cikader under stereoluppen, da denne ca 3,5 mm store bille)
Ulrik Hasle Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1674)
#1 Svar postet d. 21-03-18 kl. 16:39. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Det er en Anthocomus. Farvetegningen passer faktisk ikke til den danske art fasciatus ( - se linket HER ), men den passer næsten perfekt til bipunctatus. Omvendt er forskinnebenene ikke helt gule, som den art angives at skulle have. Jeg vil lige høre Jan Pedersen ad, om det bare er en afvigende fasciatus . I mellemtiden kunne det være fint hvis du kan vise et bedre billede af forskinnebenene .

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#2 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 17:22. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Tak for det Mathias.

Jeg har lige haft den under luppen igen og taget et par hurtige (uskarpe ) billeder med mikroskopkameraet og de viser, at den har helt gule forskinneben.

Hvilken bille med hang til alkohol? (Tak for det Mathias.
Jeg har lige haft den under luppen igen og taget et par hurtige (uskarpe ;-)) )
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#3 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 17:24. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
...og her det andet forben lidt mere i fokus

Hvilken bille med hang til alkohol? (...og her det andet forben lidt mere i fokus)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#4 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 17:28. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Ok, så må det være Anthocomus bipunctatus (eller Anthocomus equestris som den vistnok hedder nu) . Men lad os alligevel lige afvente Jan´s svar. Har du fået noget udenlandsk træ indendørs for nyligt?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#5 Svar postet d. 21-03-18 kl. 17:35. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Hej Ulrik.

Jeg vil også kalde den Anthocomus bipunctatus. Den skulle bl.a. være let at skelne fra fasciatus, hvis dækvinger er tilspidsede bagtil. Hos fasciatus er de afrundede.

Prøv at tage et foto, så oversiden er mere tydelig.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#6 postet d. 21-03-18 kl. 18:01. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Ja den passer perfekt til de billeder af Anthocomus bipunctatus jeg lige har set på.

Ole, dækvingerne ser spidse ud, men det er lidt svært at se om spidsen er reel da vingekanten er noget indrullet efter den er tørret - jeg har lige taget et par hurtige billeder.

For et par måneder siden fik jeg nyt stråtag - stråene er sandsynligvis østeuropæiske så det er da oplagt at den er kommet ind i huset ad denne vej

Vi afventer Jans dom.

Mvh Ulrik

Hvilken bille med hang til alkohol? (Ja den passer perfekt til de billeder af Anthocomus bipunctatus jeg lige har set på.
Ole, dækvinger)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#7 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 18:02. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
her set nedefra

Hvilken bille med hang til alkohol? (her set nedefra)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen
#8 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 18:39. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Hvis bipunctatus har samme levevis som fasciatus, altså snylter i bore- og barkbillegange som der står i felthåndbogen, så kunne den måske også være kommet ind med brænde. Men så er den ikke importeret, for jeg har kun fyret men brænde her fra haven, mest hæg der har ligget en del år og er meget populært hos billerne - der er snart mere boremel end træ tilbage

Mvh Ulrik

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#9 Svar postet d. 21-03-18 kl. 19:12. Emne: Hvilken bille med hang til alkohol?
Hej Ulrik.

Der kan ikke være tvivl om bestemmelsen. Men det er ikke godt at vide, hvorfra den kommer. Det er meget sandsynligt, den er importeret med dine tagrør og herefter har søgt indendørs, som fasciatus ofte gør.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator