Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken kvikløber? (Læst 257 gange) Postet d. 03-04-18 kl. 02:21
Denne bille blev set d. 2.4.2018 i Virksund i område med fugtig skov/mose. Jeg fandt den i skovbundens visne løv & mos. Efter mit bedste skøn var den 5-6 mm lang (nok nærmere 6 mm end 5).

Jeg har forsøgt at bestemme den og er nået frem til enten Rødbrun kvikløber (Oxypselaphus obscurus) eller Brungul kvikløber (Agonum piceum). Jeg tror umiddelbart mest på den Rødbrune. Men det er et problem, at jeg kun fik dårlige til elendige billeder af den, idet den spurtede rundt i min fangstbakke det meste af tiden. Jeg viser 2 billeder af dyret - her kommer det første.

(fortsættes)

Hvilken kvikløber? (Denne bille blev set d. 2.4.2018 i Virksund i område med fugtig skov/mose. Jeg fandt den i skovbunde)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1648 x 2034)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 03-04-18 kl. 02:25. Emne: Hvilken kvikløber?
Jeg undskylder for det næste billede her, men inkluderer det for om muligt bedre at vise kropsformen, da det er taget mere direkte oppefra. Gode billeder haves ikke - men flere rædsomme haves.

Er det muligt at bestemme billen trods de dårlige fotos? Mon ikke det er Rødbrun kvikløber?

Vh Elisabeth

Hvilken kvikløber? (Jeg undskylder for det næste billede her, men inkluderer det for om muligt bedre at vise kropsformen)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1744)
#2 Svar postet d. 03-04-18 kl. 08:13. Emne: Hvilken kvikløber?
Det må være Rødbrun Kvikløber

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 03-04-18 kl. 12:04. Emne: Hvilken kvikløber?
Hej Ole,

Tusind tak for hjælpen! Det var dejligt. Så var min egen fornemmelse altså rigtig. Rødbrun kvikløber it is.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator