Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dannie hansen
Hvilken Stenart er dette ?? (Læst 767 gange) Postet d. 05-04-18 kl. 16:45
Hej alle , vil meget gerne vide hvad det her er for en sten ?

Håber i kan hjælpe

mvh

Hvilken Stenart er dette ?? (Hej alle , vil meget gerne vide hvad det her er for en sten ?
Håber i kan hjælpe 
mvh)
Foto: Spændende æggeformet sten
Besvar | Kommentér

Eckard Krüger

Svaraktivitet:

(17)
#1 Svar postet d. 06-04-18 kl. 20:55. Emne: Hvilken Stenart er dette ??
Hej Dannie

det interesserer mig også. Hvem eller hvad forårsagede hullet? - Vigtigt - mener jeg - er også: Hvor fandt du ham?

Jeg håber vi finder ud af, hvilken sten det er.

Mvh

Eckard

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eckard Krüger

Svaraktivitet:

(17)
#2 Svar postet d. 07-04-18 kl. 18:50. Emne: Hvilken Stenart er dette ??
Hej Dannie

det kan være en flint. Jeg mener, det hedder en ´Wallstein´ på tysk. Men jeg er ikke sikker.

’Wallstein’ betyder: en sten fra en vold; eller dæmning?

Hvor fandt du ham?

Mvh.

Eckard

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dannie hansen
#3 Kommentar postet d. 07-04-18 kl. 19:33. Emne: Hvilken Stenart er dette ??
Hej Eckard

Tak for svarene

Jeg kan desværre ikke huske hvor den er fra.

Og ved heller ikke hvordan hullet ( som kun er på den ene side ) er opstået

Men jeg syntes bare at den har en fantastisk "udstråling"

når man holder den i hånden.

Den føltes forholdsvis tung af sin størrelse

40mm lang og 27-29mm i diameter

Den tager hurtigt imod varme

og føltes meget blød og glat

mvh Dannie

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#4 Kommentar postet d. 07-04-18 kl. 22:21. Emne: Hvilken Stenart er dette ??
Jeg har afventet lidt, at en geologiekspert gav et svar, men i mellemtiden kan jeg måske hjælpe lidt. Jeg har tilbragt mange timer ved de mønske strande og har set mange former for flintesten.

De mange fine slagmærker på denne er netop typiske for en flintesten. I nogle tilfælde er flinten udfældet i kridthavet omkring en havsvamp. Det kan resultere i, at man så får en hul kugleformet sten evt med et eller flere huller til overfladen. Hvis der også er en løs kerne indeni kan man evt. få en raslesten. De er sjældent perfekt kuglerunde, men denne er nu usædvanlig langstrakt. Jeg ved ikke, om det er en speciel afart af havsvampe, der giver denne facon.

Jeg har selv fundet en hul flintesten med et hul, man kunne blæse i som en fløjte.

Når man finder disse kugleflintesten ved stranden er de som regel sorte. Men under istiderne kan isen have spredt dem overalt i landet. Den lette rødbrun-farvning af denne sten tyder på, at den har ligget i jord i nogen tid. Findestedet siger derfor ikke så meget om stenens oprindelse, med mindre man finder den direkte i skrivekridtet ved en klint eller et kridtbrud.

Det er rigtigt, at den kan føles meget glat, men blød er den nu ikke

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator