Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Nancke
Hvilke bi er denne (Læst 376 gange) Postet d. 09-04-18 kl. 12:45
Jeg har de sidste 14 dages tid, fundet 2-3 stk. af disse bier dagligt i vores vinduer mod øst på 1.sal.

De er ca 1 cm store og meget svage. Hvilke bier er det og hvor kan de komme fra ?

Hvilke bi er denne (Jeg har de sidste 14 dages tid, fundet 2-3 stk. af disse bier dagligt i vores vinduer mod øst på 1.s)
Søren Nancke har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Søren Nancke
#1 Kommentar postet d. 11-04-18 kl. 06:56. Emne: Hvilke bi er denne
Er der ingen der kan fortælle hvilken bi dette er.

Jeg har dagligt 2-3 stk i mine vinduer på 1.salen.

Hvor dælen kan de komme fra?

Jeg tænker mere når det bliver varmere om jeg en dag kommer hjem og så summer hele førstesalen af bier

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#2 Kommentar postet d. 11-04-18 kl. 07:00. Emne: Hvilke bi er denne
Tror det er en Osmia. De bor "derude". Den her kunne være en af de arter, der bor i huller måske et eller andet sted i nærheden af din terrasse.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(854)
#3 Svar postet d. 11-04-18 kl. 07:47. Emne: Hvilke bi er denne
Det mener jeg, Martin har helt ret i. Mit bud er Osmia bicornis, som har disse to horn nederst på ansigtet. Måske en hun efter længden på antennerne og farven på skægget. Arten varierer i øvrigt noget i farvesammensætningen. - Osmia cornuta har også disse horn, men den er meget markant sort/rød, større og ikke så almindelig. Her er nogle beskrivelser - se linket HER og - se linket HER samt på tysk - se linket HER . Vælg Osmia ude i marginen.

Håber at det var til nogen hjælp.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#4 Kommentar postet d. 11-04-18 kl. 08:33. Emne: Hvilke bi er denne
Ref. #1

"Jeg tænker mere når det bliver varmere om jeg en dag kommer hjem og så summer hele førstesalen af bier"

Osmia arter er solitære bier. Så du behøver ikke at være nervøs for pludselig at møde en sværm af dem.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#5 Kommentar postet d. 11-04-18 kl. 09:27. Emne: Hvilke bi er denne

Ja, det var vel en vigtig information. Der kan nok være et par hunner, som har forset sig på din mur, og i starten et par flere hanner, som gerne vil fremme arten, men det klinger ud. Og de er ikke aggressive.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator