Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Heidi Pedersen
måske jet ? (Læst 2064 gange) Postet d. 09-04-18 kl. 20:50
fandt dette stykke på nordfalster. stykket vejer 16 gram. det synker til bunds i saltvandsopløsning, så rav er det ikke , men føles varmt som rav, og vægtfylden føles lidt ala rav. Jeg tænker på om det kan være Jet, men hvis det er det, skal det så være brunt støv når man sliber på det? for når jeg sliber på det er støvet mere sort, men kigger man nærmere på stykket i forstørrelsesglas, er der små bitte brune punkter. jeg fandt det samme sted hvor jeg fandt flere stykker rav.

måske jet ? (fandt dette stykke på nordfalster. stykket vejer 16 gram. det synker til bunds i saltvandsopløsning,)
Heidi Pedersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Peder Flansmose

Svaraktivitet:

(57)
#1 Svar postet d. 10-04-18 kl. 17:29. Emne: måske jet ?
Vil tro det er stenkul.

/Peder

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#2 Svar postet d. 11-04-18 kl. 09:02. Emne: måske jet ?
En stregprøve på uglaseret porcelæn (her bunden af en lille tærteform) vil let afgøre sagen.

Jet giver en brun streg (til venstre) mens stenkul giver en sort streg (til højre).

Mvh. Jens

måske jet ? (En stregprøve på uglaseret porcelæn (her bunden af en lille tærteform) vil let afgøre sagen.

Jet )
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Heidi Pedersen
#3 Kommentar postet d. 11-04-18 kl. 10:44. Emne: måske jet ?
Hej peder og Jens

tak for svar. nu er jeg ikke i tvivl, det er desværre kun stenkul. stregen er sort.

Men jeg er blevet noget nysgerrig nu, da jeg ikke kendte til jet før. jeg kan forstå at jet kommer af stenkul, men har jeg forstået det korrekt at det er alderen der afgør hvornår stenkul bliver til jet?

tak for jeres hjælp

vh Heidi

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#4 Svar postet d. 11-04-18 kl. 12:53. Emne: måske jet ?
Jet er en type lignit (="brunkul"). Det adskiller sig fra vores brunkul ved at bestå af stærkt sammenpresset, fossilt træ fra en uddød Araucaria art. Det jet, der kommer fra England, er dannet i jura-perioden og anslås at være omkring 180 mill år gammelt. Nordeuropæisk brunkul er meget yngre og er dannet i tertiærtiden (op til 65 mill år gammelt).Jet betegnes nogle steder som en overgangsform fra lignit til kul på grund af et relativt højt karbonindhold.

Alle typer kul er, populært sagt, startet med at være lignit ("brunkul"). Efterfølgende geologiske og klimatiske forhold har så omdannet brunkullet til de forskellige typer kul i løbet af millioner af år.

Kul er dannet over en lang periode på mindst 300 mill år, der spænder over flere geologiske perioder. Lignit (brunkul) adskilles alene fra kul ved dets indhold af karbon - og altså ikke ved alder.

Lignit har et karbonindhold på 60-75%, mens f.eks. antracit har et kulstofindhold på over 92%.

Jet som smykkesten/amulet er kendt helt fra neolitisk tid - for 12-15.000 år tiden og var på mode helt op til vikingetid.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Heidi Pedersen
#5 Kommentar postet d. 11-04-18 kl. 13:15. Emne: måske jet ?
tusind tak Jens, det er virkelig et spændende område

vh heidi

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator