Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Gammel bi, tredie forsøg (Læst 390 gange) Postet d. 12-04-18 kl. 15:30
Opslaget er forsvundet to gange, så jeg prøver igen. Og hvis der pludselig er 3 ens, er det altså derfor:

Under gennemgang af gamle fotos fra august 2011 fra Egholm i Limfjorden faldt jeg over en stribe billeder af denne kolossalt flotte bi. Jeg har åbenbart aldrig fået den bestemt, men ligner den ikke vældig meget Andrena nigriceps?

Inger

Gammel bi, tredie forsøg (Opslaget er forsvundet to gange, så jeg prøver igen. Og hvis der pludselig er 3 ens, er det altså de)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Inger Lund
#1 Kommentar postet d. 12-04-18 kl. 15:30. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Det lykkedes! og her er et billede fra en lidt anden vinkel

Inger

Gammel bi, tredie forsøg (Det lykkedes! og her er et billede fra en lidt anden vinkel
Inger)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (688 x 600)
Besvar | Kommentér

Jesper Melchiorsen

Svaraktivitet:

(78)
#2 Svar postet d. 12-04-18 kl. 20:27. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Hej Inger

Enig. Der er ikke noget at tage fejl af.

Mvh. Jesper

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#3 Kommentar postet d. 12-04-18 kl. 20:29. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Tusinde tak - den er knageme flot - og så er den min 11. Andrena-art.

Inger

Besvar | Kommentér

Jesper Melchiorsen

Svaraktivitet:

(78)
#4 Svar postet d. 12-04-18 kl. 20:43. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Ja, det er en smuk bi, især når den er så klar i farven som her. Den falmer noget sidst på sæsonen.

Generelt er andrena hunnerne bare nogle smukke dyr. Selv de almindelige clarkella og haemorrhoa, der har kraftige farver mod en mørk grundfarve. ´Din´ nitida er heller ikke at kimse af.

Håber selv på at se thoracica i dette forår. Hvis tiden og vejret tillader det.

Bedste hilsner, Jesper

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#5 Kommentar postet d. 12-04-18 kl. 21:09. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Jeg er meget glad for "min" nitida - og den er næsten min, når min have er et af de få fundsteder, men gravida (som også tilfældigvis kommer i min have ) er nu også svært nydelig!

Og den der thoracica er da nok værd at holde udkig efter. Jeg skal sejle langs Sveriges vestkyst om et par måneder, men det er vel for sent at kigge efter den der?

Inger

Besvar | Kommentér

Jesper Melchiorsen

Svaraktivitet:

(78)
#6 Svar postet d. 12-04-18 kl. 22:04. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Bwars siger: March to May and July to August. Jeg ved ikke om der overhovedet optræder to generationer i Danmark og Sverige, men ´om et par måneder´ er måske både for sent og for tidligt.

Og jo: Man kan ikke lade være med at være bare en smule misundelig over den have og de ´husdyr´, du har.

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#7 Kommentar postet d. 12-04-18 kl. 23:28. Emne: Gammel bi, tredie forsøg
Måske gør det, at jeg tager nordpå, at det lige kommer til at passe. Vi skulle gerne et stykke op i Oslo-fjorden, så jeg vil håbe.

Tak, jeg er ofte selv overrasket over, hvad jeg finder, for det er først de allerseneste år, jeg for alvor er begyndt at vælge planter med bi-tække. Ellers har haven nok mest været præget af en del uønsket vækst af især skvalderkål, som har været fantastisk for mange dyregrupper. Og det er tydeligt, at faunaen forandrer sig over tid. Ildtægerne er fast inventar, men ellers er mange arter her en tid og forsvinder så igen efter nogle år. Nu har jeg anlagt et vildmedvilje-bed. Det har jeg store håb til. Og så er jeg jo heldig med, at den, haven, befinder sig på Lolland.

Inger

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator