Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. april 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

aske keiser-nielsen
Andrena sp. (Læst 102 gange) Postet d. 15-04-18 kl. 19:11
Nogen gode bud på denne? Det nærmeste jeg kan komme er Andrena clarkella som også passer med flyvetidspunktet, men det er svært at komme til at se bagerste tarsus og tibia for bar pollen. Desuden skulle den jo også være noget nær oligolektisk på pil, mens denne foruagerer på vorterod. På forhånd tak for hjælpen

Killerup fællesskov 11-04-18 Odense

Mvh aske

Andrena sp. (Nogen gode bud på denne? Det nærmeste jeg kan komme er Andrena clarkella som også passer med flyveti)
aske keiser-nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (974 x 645)
Besvar | Kommentér

aske keiser-nielsen
#1 Kommentar postet d. 15-04-18 kl. 19:14. Emne: Andrena sp.
Endnu et billede

Andrena sp. (Endnu et billede)
Klik på billedet for original størrelse (751 x 497)
Besvar | Kommentér

aske keiser-nielsen
#2 Kommentar postet d. 15-04-18 kl. 19:15. Emne: Andrena sp.
og et mere

Andrena sp. (og et mere)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 529)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(725)
#3 Svar postet d. 16-04-18 kl. 00:17. Emne: Andrena sp.

Hej,

Andrena clarkella og Andrena bicolor er svære at skille med så meget pollen. Sammenlignet med en Honningbi er den første større og den sidste mindre. - se linket HER og - se linket HER . A. bicolor er ikke særligt kræsen, den går i Guldstjerner, Juleroser og whatever. Jeg tror mest på den pga. størrelsen, det røde bryst går dybere i front og behåringen på tergits er lysere. - A. clarkella fremstår mere sort især med bagkroppen. Håbher at du kan bruge noget af det.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

aske keiser-nielsen
#4 Kommentar postet d. 16-04-18 kl. 15:10. Emne: Andrena sp.
Hej Bjørn. Det var et rigtig fint svar. De er altså bare ikke lige nemme de bier. Jeg følger din fornemmelse og kalder den A. bicolor, nu det kun er til egen brug. Næste gang satser jeg på et mindre pollenbefængt eksemplar

Mvh aske

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator