Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik J. Granat
Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Læst 969 gange) Postet d. 16-04-18 kl. 12:44
Hej

Jeg interesserer mig for laver (samt alger og mos) på Danmarks største sten. Vedhæftede billede er fra Odsstenen ved Roskilde Fjord på odden nedenfor Oddenstengård lige overfor Eskilsø. Jeg mener at kunne se hvid, grå og gul lav, samt noget olivengrønt krøllet og er det nu lav eller mos. Men hvad hedder de?

Findes der en anbefalelsesværdig bog eller hjemmeside, der giver en oversigtig indføring i lav bestemmelse for en begynder som mig?

Venlig hilsen Henrik

Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Hej
Jeg interesserer mig for laver (samt alger og mos) på Danmarks største sten. Vedhæftede billede)
Henrik J. Granat har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Annemette N. Jensen

Svaraktivitet:

(2190)
#1 Svar postet d. 16-04-18 kl. 17:06. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Hej Henrik

den grågrønne til højre er en Ramalina (Grenlav)

og det er enten polymorpha eller siliquosa,kan du lave et forstørret udsnit af laverne så man kan se detaljerne tydeligt?

Den gule er en Xanthoria ,som jeg behøver se tættere på for at bestemme sikkert

den hvide skorpelav kan jeg ikke umiddelbart greje ,ogå denne ville det være godt at se tæt på-

er stenen i et kystdige?

Hilsen

Annemette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Annemette N. Jensen
#2 Kommentar postet d. 16-04-18 kl. 17:11. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Nå,du mente Oddestenen ,en kæmpe ude i Roskilde fjord

Besvar | Kommentér

Henrik J. Granat
#3 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 13:05. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Nærbillede af Ramalina. Der er grænser for, hvor meget jeg kan forstørre uden det bliver uldent. Men jeg er glad for, du gider kigge på det. Vh Henrik

Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Nærbillede af Ramalina. Der er grænser for, hvor meget jeg kan forstørre uden det bliver uldent. Men)
Besvar | Kommentér

Henrik J. Granat
#4 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 13:07. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Så er der den gule Xanthoria

Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Så er der den gule Xanthoria)
Besvar | Kommentér

Henrik J. Granat
#5 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 13:08. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Og den grå

Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Og den grå)
Besvar | Kommentér

Henrik J. Granat
#6 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 13:09. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Til sidst den hvide

Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Til sidst den hvide)
Besvar | Kommentér

Henrik J. Granat
#7 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 13:13. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Odsstenen er det gamle oprindelige navn

Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter? (Odsstenen er det gamle oprindelige navn)
Besvar | Kommentér

Annemette N. Jensen

Svaraktivitet:

(2190)
#8 Svar postet d. 17-04-18 kl. 13:34. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Smuk sten!

Og tak for forstørrelser.

jeg vil mene : Ramalina polymorpha og

Den gule :Xanthoria aureola

Den hvide er sandsynligvis Lecanora rupicola

Den grå kan jeg ikke bestemme

Hilsen

Annemette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik J. Granat
#9 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 16:04. Emne: Hvid, gul, grå lav. Men hvilke arter?
Gnejs med granater ligesom Bolundstenen lidt længere mod syd. Tak for hjælpen. Jeg har nogle flere lav-billeder fra andre store sten, som jeg måske lægger op på dette hjælpsomme sted. Vh Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator