Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. april 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

schasta rosenberg
Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..? (Læst 614 gange) Postet d. 16-04-18 kl. 19:26
Hej alle gode fuglevenner

Jeg håber ikan hjælpe. Jeg har her til aften (mandag d. 16/4-18, udenfor ringsted) set en fugl, som desværre forsvandt hurtigt, og jeg fik kun få glimt af den. Jeg har tegnet en tegning(men jeg er virkelig dårlig til det, men det var det bedste jeg kunne, så se bort fra talentet)....

De fakta jeg har er, og det hele er set nedefra:

Brune vinger, hvid krop, hvid langs vinger. Lange smalle vinger, ender i en form for spids. Dvs ikke fingre som fx havørn.. Men vingefang er ca det samme som havørn.

Langsomme vingetag

Korte ben

Kort hoved(altså ikke fx trane eller lign)

Og det vigtigste... Den havde et kort højt hæst skrig. Lidt ligesom et krageskrig. Og et skrig af gangen.

Se tegning...

Det ville være helt fantastisk hvis der var en som kunne genkende min beskrivelse.

Jeg har tjekket diverse billeder og lyde på nettet, men ingen som kunne passe....

Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..? (Hej alle gode fuglevenner

Jeg håber ikan hjælpe. Jeg har her til aften (mandag d. 16/4-18, udenfo)
schasta rosenberg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Joakim Matthiesen

Svaraktivitet:

(90)
#1 Svar postet d. 16-04-18 kl. 19:33. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Fiskeørn måske??..

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

schasta rosenberg
#2 Kommentar postet d. 16-04-18 kl. 19:38. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Ja det har jeg tjekket, men den har ikke sådan et skrig. Heller ej skrige ørn.

Jeg har siddet og søgt på billeder på nettet og syns ikke jeg kunne finde noget...😞

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(533)
#3 Svar postet d. 16-04-18 kl. 20:14. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Hej, det er en svær opgave uden billeder. Dog er der et ganske begrænset repertoire af muligheder i det tidlige forår, så udelukkelsesmetoden er anvendelig. Du HAR udelukket fiskeørn så vi står tilbage med een regulær kandidat - Svartbag. Arten bliver ofte forvekslet med fiskeørn på trækstederne pga den tunge, næsten hejreagtige flugt og den kolossale størrelse. Den har også et hæst, gurglende kald, der vel nok kunne matche din beskrivelse.

Der findes ikke andre arter i vores del af verden end fiskeørn og svartbag, der passer på din beskrivelse, så hvis du underkender disse, bliver det en fugl sp.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

schasta rosenberg
#4 Kommentar postet d. 16-04-18 kl. 20:34. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Hej Morten

Super godt bud, jeg har ikke haft søgt på lign fugle. Men har selvfølgelig gjort det nu... Og jo den kunne godt ligne, men lyden er slet ikke den samme.

Og ja jeg ved der ikke er meget at gå efter, pga der kun er en dårlig tegning. Men i kender det sikkert allesammen, det er bare så irriterende når man ser en fugl og ikke kan finde ud af hvad det er for en... Vi har en del ørne i området, blandt andet havørne, så vi kender godt til ørne, og helder mest til at det skulle være en ørn. Men tit har de fleste ørne lidt skingre halvlyse skrig, og dette var mere en slags krage lyd...

Jeg har nu her efter mig indlæg været ude og spejde efter den nogle gange, men er bange for det var en enlig svale...😉

Men kom endelig med flere bud, så jeg kan starte googlemaskinen op.

Go aften ....Schasta

Besvar | Kommentér

Eigil Ødegaard

Svaraktivitet:

(139)
#5 Svar postet d. 16-04-18 kl. 21:06. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Mit bud passer mest på den lyd du beskriver som jeg måske har hørt mange gange med overflyvende Fiskehejrer, den har selvfølgelige lang hals og ben, men flyver for det meste med krum hals så det ser man nok ikke så let.

Men lyden er hæs og kan høres på lang afstand, ellers kan jeg ikke lige komme på noget lignende der passer.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5190)
#6 Svar postet d. 16-04-18 kl. 22:21. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Min første tanke var også Fiskehejre, for stemmen er meget fint beskrevet.

Det med udseendet er mere diffust, for ingen dansk fugl har en vingetegning lig skitsen.

Prøv at høre hejrens kald, og meld gerne tilbage

Besvar | Kommentér

schasta rosenberg
#7 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 09:24. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Hej Peter og Eigil

Vi har en rigtig betagende fiskehejre koloni(eller hvad man skal kalde det) , her tæt på. Sidste år ynglede hen på 20-30 par.. Der var hejre over alt. Flotte fugle. Så sådan en har jeg udelukket. Men jeg vil give ret i at lyden er derhen ad.

JEG VIL LIGE SIGE AT DET MØRKE PÅ FUGLEN VAR MERE BRUNT END GRÅSORT.

Og så må jeg sige til jer alle, i er super gode til at lede i jeres fuglehukommelse, især taget ud fra de sparsomme oplysninger jeg desværre kun har.

For at prøve at give en så tydelig beskrivelse, vil jeg lige give jer et kort indblik i min iagttagelse.

Mig og min mand er ude i aftentimerne og plante nogle buske. Vi bor lige op ad skov, uden forstyrrende veje, og andet støj. Vi har musvåger, ravne, krager og havørne lige i "baghaven" som alle yngler, og vi ser dem tit. Vi er rimelig kendte med deres lyde, udseene m.m.

Men denne aften høre jeg et skrig, men tænker det er nok en krage. Jeg høre skriget , måske 4-5 gange, men noget tid imellem. Men vi er jo ved at plante, så jeg slår det hen. Men igen "forstyrre " skriget mine tanker, og da jeg forsøger at se hvad det er, ser jeg at den allerede er fløjet forbi , højt oppe, men med det samme siger jeg til min mand, " hvad er det for en fugl!!!" se se ... Vibliver mdd det samme enige om det ihvertfald er en stor fugl, men bestemt ikke en trane(hvilket det umuligt ikke kan være.. Hverken udseene eller lyd, de er så karakteristiske), og heller ikke havørn, da denne fulg har smalle vinger. Og vi udelukker hurtigt alle dem vi ser dagligt.

Den har en rolig bevægelse med vingerne og da jeg får kikket i kikkerten, ser jeg det som jeg har beskrevet.

Efterfølgende googler jeg alt fra ørne, med hvidt bryst, til trane fugle m.m. men et navn havde jo gjort det noget nemmere for at fastslå hvilken fugl det kan være.

Jeg harogså prøvet at sige lige på europæiske ørne, for fugle flyver nu engang rundt. Men det er svært at finde noget som ligner...

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(2348)
#8 Svar postet d. 17-04-18 kl. 09:47. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Er du nu 100% sikker på, at det var den fugl du så, som skreg? Du skriver, at du først hørte den 4-5 gange med noget tid imellem, det lyder som et lidt længere tidsrum end det måske tager for en stor fugl at passere.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

schasta rosenberg
#9 Kommentar postet d. 17-04-18 kl. 09:56. Emne: Hvilken ørn..eller anden stor fugl er det mon..?
Den har kredset rundt over skoven, og den fløj ikke særlig stærkt. Og tiden mellem dens skrig var vel nogle minutter.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator