Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Atypisk humle? (Læst 254 gange) Postet d. 18-04-18 kl. 13:32
Eller er det mon en Lys Jordsnyltehumle?

Haven i dag

Inger

Atypisk humle? (Eller er det mon en Lys Jordsnyltehumle?
Haven i dag
Inger)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Inger Lund
#1 Kommentar postet d. 09-05-18 kl. 19:33. Emne: Atypisk humle?
Ingen bud?

Inger

Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig
#2 Kommentar postet d. 10-05-18 kl. 23:08. Emne: Atypisk humle?
Jeg har ikke været igang med snyltehumler (ENDNU), så jeg undlader at give noget svar, men jeg synes også at den ligner Lys jordsnyltehumle ganske godt!

Venligst

Sean Birk

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#3 Kommentar postet d. 11-05-18 kl. 00:34. Emne: Atypisk humle?
Tak for støtten. Jeg har også hidtil holdt mig fra snyltehumlerne - faktisk fik jeg først øje på dem for et par år siden, så de er stadig mystiske. Derfor er det godt ikke at være helt alene

Inger

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#4 Kommentar postet d. 11-05-18 kl. 11:02. Emne: Atypisk humle?

Hej,

Steven Falk er meget restriktiv mht. at kunne skelne mellem Lys - og Mørk jordsnyltehumle i felten og fra generelle fotos. Han påstår, at kun forskellen i punktur på tergit 6 kan give en sikker identifikation. (tæt punktur Vestalis og flad Bohemicus.

Ifølge Falk er Vestalis den kraftigste hun (a la Stensnyltehumle, Rupestris), med den mørkeste krave, gerne iblandet sorte hår. Bohemicus lysere gul krave og mere pjusket. Begge har/kan ha´ gule sidebånd fra T3. Så en god forstørrelse af Tergit 6, Inger. - se linket HER . - se linket HER .

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#5 Kommentar postet d. 14-05-18 kl. 00:27. Emne: Atypisk humle?
Jeg var lige væk fra pc-en og billederne et par dage, men vel hjemkommet kan jeg konstatere, at der faktisk er et par billeder af tergit 6. Om de hjælper noget, kan jeg ikke afgøre, for jeg synes faktisk ikke, jeg kan se på Falks billeder, hvad der er forskellen. Kan du, Bjørn?

Inger

Atypisk humle? (Jeg var lige væk fra pc-en og billederne et par dage, men vel hjemkommet kan jeg konstatere, at der )
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(854)
#6 Svar postet d. 14-05-18 kl. 14:40. Emne: Atypisk humle?

Hej Inger,

Jeg synes godt at kunne se forskel. På din forstørrelse ser punkturen på T6 ( eller den manglende) ganske flad ud. Dyrets krave ser tilstrækkelig lys ud, størrelsen er svær at forholde sig til i de Pieris. Jeg ville skrive Lys jordsnyltehumle, selvom de gule områder på T3 er mere markante end jeg fordums troede.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#7 Kommentar postet d. 14-05-18 kl. 16:17. Emne: Atypisk humle?
Tusind tak for bekræftelsen til jer begge to. Jeg er selv helt stolt af at have fået ideen om en snyltehumle, da jeg stort set ikke har været opmærksom på dem til nu. Men så dejligt ligefrem at ramme rigtigt - og det ovenikøbet kan konfirmeres.

Inger

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator