Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
hvilken bi?? (Læst 191 gange) Postet d. 18-04-18 kl. 17:06
mindre en 1 cm, men ca. Denne lille bi sad i bellisen, men den ligner de små bier der flyver i lav højde over gårdspladsen hver forår og sommer. De forsvinder ned mellem stenene, så måske en jordbi?

hvilken bi?? (mindre en 1 cm, men ca. Denne lille bi sad i bellisen, men den ligner de små bier der flyver i lav h)
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#1 Kommentar postet d. 18-04-18 kl. 17:09. Emne: hvilken bi??
en af dem på stenene, som jeg tror er samme bi. Børglumklosterskov i dag

hvilken bi?? (en af dem på stenene, som jeg tror er samme bi. Børglumklosterskov i dag)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#2 Kommentar postet d. 21-04-18 kl. 07:21. Emne: hvilken bi??
et til

hvilken bi?? (et til)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 599)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#3 Kommentar postet d. 22-04-18 kl. 09:18. Emne: hvilken bi??

Hej Jane,

Det er Halictidae. Halictus eller Lasioglossum sp, som jeg ikke kan nøgle. Kan være der kommer en anden sådan kyndig person og hjælper.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#4 Kommentar postet d. 22-04-18 kl. 10:57. Emne: hvilken bi??
Hej Bjørn. Jeg er rigtig glad for et svar af en slags, da jeg også spurgte på den sidste år. Er det noget i retning af skovsmalbi??

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#5 Kommentar postet d. 23-04-18 kl. 00:28. Emne: hvilken bi??
Hej Jane,

Jo, bestemt noget i den retning, men en meget stor gruppe arter, som jeg har forstået bl.a. adskiller sig fra hinanden Halictus vs Lasioglossum ved placeringen af hårbåndene på tergits. Samt meget forskellig størrelse. Her synes jeg ikke alle billederne er samme art. Især sidste dyr virker grøn metallic, den har også en anderledes behåring/scopa på bentøjet. Jeg kommer ikke længere med dem.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#6 Kommentar postet d. 23-04-18 kl. 06:53. Emne: hvilken bi??
Det kan du have ret i...at den er grønlig. Så det kunne være en mulig metalsmalbi??som du skriver er det en stor gruppe, og de er små og svære at fotografere Tak for hjælpen alligevel

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator