Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. april 2018

Så gik den vilde svirrefluejagt i Botanisk.

Sådan en dag som i dag skulle Botanisk Have i Århus da inspiceres.

Ikke fordi, jeg ikke havde taget foråret i brug i haven før i år, men ikke med sådanne varmegrader.

Men der var påfaldende få flyvende insekter i blomsterne, som ellers gav den hele armen...især vorterod fik lavet flere gule tæpper rundt omkring.

Det er nok lidt vel tidligt endnu, og svirrefluerne har ikke så mange repræsentanter her i april.

Mest så jeg havens formodentlig egne honningbier, der tog for sig i pilen. Og andre vilde bier + humlebier var også rimelig godt med.

Dronefluen var der,- en dyndflue som er en slægt i svirrefluefamilien. Den havde jeg også set tidligere i april. Men ellers var der svirrefluetomt.

Nu kender jeg et træ i haven med det lidet mundrette navn "Kørvel-urtesvirrefluetræet". Her kan man med garanti sommeren igennem, se en lille flok Kørvel-urtesvirrefluer svirre foran træet...sætte sig...svirre foran træet...sætte sig..osv. Skulle der være nogen, måtte det være der.

Yes! Der var én! Én han,- som bare var så klar...til hvad nu en svirreflue skal udrette. Ikke om den havde tænkt sig at sidde mere en 2 sekunder på træet. Så det tog mig et kvarter at få bare et noget uskarpt billede i kassen.

Men så måtte jeg jo tage til takke med det, og hvad der ellers fløj omkring.

Og der må man jo blot sige, når jeg nu måtte "nøjes" med sommerfugle og andre stor-insekter, at svirrefluerne lader en del tilbage at ønske, hvad angår herlighed. Det er også fordi de er så pokkers små de fleste af dem! Så det først er, når man kommer hjem og får dagens fotohøst smækket op på computerskærmen, at de brænder rigtigt igennem. Sår´n på deres helt egen måde. ;-)

Men fra toppen:

Droneflue, Rødpelset jordbi, Stor humleflue (ikke svirreflue), Stor kålsommerfugl, Og jaah,- Kørvel-urtesvirreflue, Dagpåfugleøje.



Foto: Thomas Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: