Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. maj 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Poul Ulrik
Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark (Læst 1287 gange) Postet d. 19-04-18 kl. 07:25
Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark (I hjørnet af min have i Ledøje (NEZ) har jeg anlagt en mindre kompostbunke i løbet af vinteren, som )
Foto: Poul Ulrik
I hjørnet af min have i Ledøje (NEZ) har jeg anlagt en mindre kompostbunke i løbet af vinteren, som jeg håbede kunne tiltrække lidt biller fra nabolaget. Bunken har - på trods af mange dyr - ikke budt på de store overraskelser før fredag d. 13.(!) april, hvor en mindre, for mig ubekendt, rovbille røg i bakken. Den havde tydeligt tofarvede dækvinger og kunne hurtigt genkendes som noget Omalium/Phloeonomus, og jeg tænkte, at den nok let burde kunne bestemmes. Jeg tog nogle billeder og målte den til 2,8 mm. Den var ret blank, og hoved samt pronotum var tydeligt mikroridsede, og den 6-leddede mørke følehornskølle sprang også i øjnene.

Det viste sig dog ikke at være så nemt. Hverken forsøg på nøgling i DF eller billedsøgning på nettet var succesfuldt, og jeg kunne ikke komme nærmere end en spøjst udseende Phloeonomus, som hellere måtte i kyndige hænder. Jeg havde sendt et billede til Mathias, for hvem der heller ikke ringede nogen klokke, så sidste udvej var Jan Pedersen (ZM). Heldigvis skulle vi ses allerede om søndagen til vandbilleekskursion på Amager Fælled, hvor han fik den overleveret sammen med lidt andre småkræ.

Jan ringede i går, og det gør han (næsten) kun, når der er rigtig gode nyheder! Det havde taget ham lidt tid, for den pågældende art havde de ikke i samlingen, og der er i øvrigt kun få billeder af den på nettet. Det viste sig at være en ny art for landet - Xylostiba bosnica! Den har bredt sig meget nordpå de senere år og kendes i Tyskland op til Kiel, ligesom den findes i bl.a. Holland, Belgien og England. Den er dog - indtil nu - ikke kendt fra Skandinavien.

I DF bd, 57 omtales dens nære slægtning X. moniliformis. Xylostiba regnedes for en underslægt til Phloeonomus, men er nu ophøjet til slægt.

- se linket HER

X. bosnica er i forhold til X. moniliformis mindre og har mere kontrastrige vingedækkere ifølge Jan. Slægten skelnes fra Phloeonomus på, at pronotum kun har svage længdeindtryk, og at bagføddernes kloled er rigeligt så langt som 1. til 4. led tilsammen. Jan fortæller desuden, at arten burde findes under bark, især på ahorn, så det er lidt gådefuldt, hvorfor den lige er blevet tiltrukket af min, godt nok velduftende, kompostbunke.

Vh Poul

Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#1 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 07:31. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Fedest! Stort tillykke med fundet Poul

Mvh. Jens

Kommentér

Bo Valeur
#2 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 07:39. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Imponerende Poul Ulrik

Måske skulle jeg også forsøge at anlægge et DK-artshjørne i min have

Mvh

Bo

Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#3 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 08:23. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Jamen dog Stort tillykke. Det er da en skøn historie.

Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 09:04. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Flot!

Kommentér

Ole Martin
#5 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 09:39. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Hej Poul.

Imponerende og godt set ! Man behøver altså ikke at fare land og rige rundt for at finde nye arter.

Vh. Ole

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#6 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 17:00. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
NÆÆÆÆÆH, TILLYKKE Poul. Den var du gået stille med dørene med, din luskebuks.

Godt at få sæssonen skudt i gang, og så endda på din matrikel. Fedt.

mvh Morten

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#7 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 22:05. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Tillykke! Den kompostbunke var da en god investering!

Kommentér

Finn Krone
#8 Kommentar postet d. 20-04-18 kl. 07:47. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Hej Poul - vildt Tillykke!!!!

Vh Finn

Kommentér

Poul Ulrik
#9 Kommentar postet d. 20-04-18 kl. 14:25. Emne: Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark
Tak til alle!

Jeg havde egentlig ikke regnet med, at det var en ny for landet, da jeg gav den til Jan. Det ville være langt fra første gang, jeg havde haft forhåbninger om noget sjovt, hvor jeg havde fejlfortolket nogle kendetegn.

Jan kiggede forbi for et par dage siden, men fandt ikke flere eksemplarer på det, for arten, atypiske findested. Jeg må se, om jeg kan lokke flere til med en cocktail af rødvinseddike, gæret ananas og rådne løg

Vh Poul

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator