Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Strandberg
Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop? (Læst 318 gange) Postet d. 19-04-18 kl. 15:17
Dette hvepseagtige leddyr på anslået 12-15 mm kravlede, fløj og hoppede omkring i solskinnet på heden i Hårup Sande i Silkeborg 18/4-2018. Den var meget aktiv, og derfor svær at fotografere, men ikke helt så vanskelig som den grønne sandspringer.

Håber nogen kan opklare hvad kræet egentlig er og komme med en ID.

På forhånd tak

mvh

Morten

Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop? (Dette hvepseagtige leddyr på anslået 12-15 mm kravlede, fløj og hoppede omkring i solskinnet på hede)
Morten Strandberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Morten Strandberg
#1 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 15:18. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
et billede mere

Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop? (et billede mere)
Foto: foto 2
Besvar | Kommentér

Morten Strandberg
#2 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 15:19. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
Hårup Sande 18/4

Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop? (Hårup Sande 18/4)
Foto: foto 3
Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig
#3 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 15:49. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
Hej Morten,

Det er en slags sandhveps, og med - så vidt jeg kan se - kort petiole, så måske Podalonia sp.

Jeg mener at have læst at det på dette tidspunkt af året er Podalonia hirsuta (Stor sandhveps).. Men blot en kommentar, intet svar herfra, da jeg slet ikke er sikker

Venligst

Sean Birk

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#4 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 15:53. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
... eller måske denne: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg
#5 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 17:46. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
Hej Sean og Peter

Tak for begge forslag. Peters forslag Almindelig vejhveps må være det rigtige, men super at få set forvekslingsmuligheden også.

Mvh

Morten

Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig
#6 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 19:25. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
Ja det ser mere rigtigt ud

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#7 Kommentar postet d. 19-04-18 kl. 23:48. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?

Yes, men en af jer skal svare for at kunne lukke tråden.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Peter Andersen

Svaraktivitet:

(1)
#8 Svar postet d. 20-04-18 kl. 00:08. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
Ok Bjørn

Jeg melder mig til oprydningen; men jeg ved intet om evt. forvekslingsmuligheder. Min egen vejhveps fra sidste år nåede ikke til art, men uden rødt var det nok også en anden art.

Vh Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#9 Kommentar postet d. 20-04-18 kl. 00:24. Emne: Hvepseagtig, jordlevende med mørke vinger og delvis orange bagkrop?
Sig du bare ja, for det er rigtigt.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator