Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Hansen
Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder (Læst 3371 gange) Postet d. 26-04-18 kl. 14:58
Hej.

Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig.

Jeg er økologisk kødkaninavler, og alle mine kaniner har i den sidste måned fået unger.

Når dyrene er økologiske skal de gå udendørs hele året, hvilket betyder at kaninerne går i græsningsbure.

Jeg har i den seneste måned oplevet at der næsten dagligt er blevet taget et helt kuld unger(8-15 stk), ungerne har haft forskellige størrelser.

Ungerne bliver tilsyneladende dræbt ved et bid i nakken eller ovenpå hovedet. Herefter bliver de slæbt ned under buret, hvor typisk maven eller hjernen ædes.

Herefter efterlades alle de dræbte dyr i en bunke under buret.

Jeg har flere gange døjet med rotter, men har ikke oplevet denne adfærd hos dem.

Jeg har fundet ekskrementer ved de døde kaniner som er fra 2-4 cm. lange, 5-8 mm. tykke og typisk helt sorte,

De er typisk spidse i den ene ende.

Jeg har forsøgt mig med smækfælder med diverse madding, og trådfælder i forskellige udformninger, både med døde kaninunger, æg mm. som madding - men alt sammen uden held.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig, i første omgang med at bestemme hvilket dyr der er på spil(har pt. taget ialt ca. 150 kaninunger....)

Herefter skal jeg finde ud af hvordan dyret sættes ud af spillet...

Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder (Hej.
Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig.
Jeg er økologisk kødkaninavler, og alle mine kanin)
Foto: Jeg har mange flere billeder, også af lorterne..
Besvar | Kommentér

Erik Poulsen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 26-04-18 kl. 15:15. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Det er trist at høre.

Har du prøvet at opsætte et vildtkamera?

vh Erik

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(135)
#2 Svar postet d. 26-04-18 kl. 16:07. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
.... jeg gætter på mink (eller et andet mårdyr feks lækat) .... i nærheden må være et sted, hvor den bor. Under en stor bunke paller eller under en stor bunke grene, i et hul under en træstub eller lignende. Måske kan du finde boet og evt spor i sand eller jord.....

mvh Ole

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#3 Svar postet d. 26-04-18 kl. 16:35. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Ud fra beskrivelse og størrelsesangivelse på de efterladte ekskrementer, vil jeg holde 99 % på, at det er en lækat der tager dine kaninunger.

De er nemlig for små til både mink, mår og ilder, men passer perfekt i størrelsen til lækat.

Og generelt kan det være meget svært at få mårdyr i fælder. Hos mig tog det 1½ år med en mår der tog mine påfugle.

Men et tip er at prøve med noget sødt som madding..mårdyr elsker også søde sager, gerne wienerbrød, og nej det er ikke for sjov, men det vidste jeg ikke dengang, men fik lejlighed til at prøve det for et par år siden og måren gik i fælden allerede første nat.

Derudover er to mulige løsninger på at sikre kaniner mod lækat (og andre mårdyr), at have dem lukket inde når det er mørkt, da disse dyr næsten udelukkende jager om natten og/eller at holde kaninerne i volierer med småmasket net både i sider, i bund og foroven. Men det kan jeg godt se er svært at praktisere med så mange kaniner, der jo sikkert kræver større arealer at gå på.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#4 Kommentar postet d. 26-04-18 kl. 16:40. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Hvor store er netmaskerne?

mvh. Jens

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#5 Svar postet d. 26-04-18 kl. 16:54. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Typisk at mårdyr deponerer og slagter i stribevis. Det lyder meget som mink, men eks. er ganske rigtigt noget små i det.

Eva råd til fangs lyder fornuftigt. Læket går meget gerne i gammeldags væselfælder, der er af træ. De er faktisk fredet uden reguleringsmulighed.

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#6 Svar postet d. 26-04-18 kl. 16:54. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Typisk at mårdyr deponerer og slagter i stribevis. Det lyder meget som mink, men eks. er ganske rigtigt noget små i det.

Eva råd til fangs lyder fornuftigt. Læket går meget gerne i gammeldags væselfælder, der er af træ. De er faktisk fredet uden reguleringsmulighed.

Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#7 Kommentar postet d. 26-04-18 kl. 17:33. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Har netop indkøbt to stk. som bliver sat op i nat.

Så må vi se.

Vedhæfter et billede af lorter.

Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder (Har netop indkøbt to stk. som bliver sat op i nat.
Så må vi se.
Vedhæfter et billede af lorter.)
Thomas Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#8 Kommentar postet d. 26-04-18 kl. 17:34. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Jeg opsætter vildtkamera i nat. Så må vi se.

Vedhæfter et billede af lort.

Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder (Jeg opsætter vildtkamera i nat. Så må vi se.
Vedhæfter et billede af lort.)
Thomas Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#9 Kommentar postet d. 26-04-18 kl. 17:37. Emne: Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder
Problemet er jo at kaninerne går i græsningsbure hvor maskerne i bunden er 50x100 mm. så der kan alt komme ind.

Med masker der er små nok til at holde "udyr" ude kommer der heller intet græs op til dyrene.

Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder (Problemet er jo at kaninerne går i græsningsbure hvor maskerne i bunden er 50x100 mm. så der kan alt)
Foto: Billede af kaninunge der blot er bidt ihjel
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator