Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tine Andersen
Endu et par fugle ved foderbrættet (Læst 440 gange) Postet d. 30-04-18 kl. 19:46
Desværre så jeg dem gennem en regnplettet rude, så min kikkert var ikke hjælpsom her. Eller kameraet...

Mit indtryk var, at de var ret mørke- men med en meget tydelig hvid (ikke halvmåne mere et cirkeludsnit -lille) på vingerne. Men tydeligt hvide lige dér.

I følge min fuglebog (-bøger!) er det enten en snespurv (hun) eller kvækerfinke han i sommerdragt. MEN! Jeg tror mere på kvækerfinken end snespurven, men i grunden tror jeg ikke på nogen af dem.

De kom desværre ikke tilbage, selvom jeg ilede ud efter flere fuglefrø.

Damn.

Kommentér

ole sørensen
#1 Kommentar postet d. 30-04-18 kl. 20:22. Emne: Endu et par fugle ved foderbrættet
....istedet for at kigge i fuglebogen efter fugle med vingefelter, så prøv at søge på fugle, der besøger fuglebrædter. Så glem snespurv, og prøv istedet at kigge på feks bogfinke.... men kvækerfinke er også et godt bud

Mvh Ole

Kommentér

Tine Andersen
#2 Kommentar postet d. 30-04-18 kl. 21:20. Emne: Endu et par fugle ved foderbrættet
Nu har jeg altså en mio- og mia. Boginker, så jeg er meget klar over, hvordan *de* ser ud. Både hunner, unger og hanner. Dito grønirisker.

De her fugle så meget anderledes ud end, dem jeg ellers ser.

Hvordan vil du ellers bestemme fugle? Uden bøger?Ja, FoN´s han kvækerfinke- er plettet i sit hoved. Men i yngledragten- er den mørk.

Kommentér

ole sørensen
#3 Kommentar postet d. 30-04-18 kl. 21:59. Emne: Endu et par fugle ved foderbrættet
...det jeg mente var, at hvis man søger i en fuglebog, bruger man måske energi på at se på nogle fugle, der er usandsynlige at møde ved sit foderbræt.....

Men well well....vi må håbe de kommer igen, og du er klar med kameraet

Mvh Ole

Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 01-05-18 kl. 09:57. Emne: Endu et par fugle ved foderbrættet
Hvad med dompaphunner, de ser ret mørke ud i kedeligt vejr og har sådan en hvid tegning på vingen

Kommentér

Tine Andersen
#5 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:19. Emne: Endu et par fugle ved foderbrættet
Nu har jeg læst, at hvis man starter med fuglebog og kikkert, så lærer man, at kende, det mest almindelige.

Og uden min fuglebog (-bøger) ville jeg ikke kunne bestemme, de tre nye arter, jeg så i år, ved mit fuglefoderbræt.

Eller det par af Lille Skallesluger, jeg så i havnen i Bogense for over 20 år siden. Det ville være "mærkelige ænder". Det var mærkelige ænder, så jeg gik hjem og slog dem op i mine bøger!

Snespurv er et langskud, men det havde blæst meget kraftigt fra vest, så. Ellers hælder jeg mere til kvækerfinkehanner, men de er altså sat som ubestemte, da jeg ikke er sikker.

Så ubestemt.

Jeg vil meget gerne se noget sjældent, det er ikke det, men jeg slår koldt vand i blodet, og siger til mig selv, at det nok er noget almindeligt. Først!

Mvh

Tine

Kommentér

Tine Andersen
#6 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:29. Emne: Endu et par fugle ved foderbrættet
Det var ikke dompap, de havde tydelig hals og slanke hoveder. Jeg har haft en nydelig han flyvende (og han var smuk med rosenrødt bryst/bug).

Men tak for forslaget!

Mvh

Tine

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator