Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Kratviol på kystskrænt? (Læst 523 gange) Postet d. 04-05-18 kl. 10:34
Hej

Et alt for kort besøg på de imponerende kystskrænter ved Løgstør/Aggersund gav lidt billeder af denne viol. Det er vel kratviol eller hvad?

Mvh. Ken

Kratviol på kystskrænt? (Hej

Et alt for kort besøg på de imponerende kystskrænter ved Løgstør/Aggersund gav lidt billeder )
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (708 x 600)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 10:34. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Endnu et.

Kratviol på kystskrænt? (Endnu et.)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 10:34. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Løv.

Kratviol på kystskrænt? (Løv.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 475)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 10:52. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Der findes en "overdrevsudgave" af arten Krat-Viol. Måske er den en "økologisk race" - eller måske ligefrem en underart? Jeg tror, det er den, du har fundet. Men hvordan skal man kunne bestemme sådan een, når den ikke er officielt anerkendt i florabøgerne?

Formentlig kan den kendes på mindre og næsten henad cirkelrunde løvblade. Men dette kunne jo være en voksestedsmodifikation. Dvs. sådan kommer en Krat-Viol bare til at se ud, når den vokser på overdrev.

"Overdrevs-Viol" har førhen været forvekslet med arten Viola rupestris, der vist nok ikke forekommer i Danmark. På Institut for Systematisk Botanik på Københavns Universitet blev der engang lavet et speciale om denne problematik. Men så vidt jeg ved, er resultatet aldrig blevet publiceret.

Hvem veed bedre?

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#4 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 11:27. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Den virkede også lidt afvigende til hvordan jeg typisk ser den i de østjydske skove. Nu også et meget anderledes voksested. Jeg noterer din interessante forklaring og takker for det hurtige og fyldige svar!

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3943)
#5 Svar postet d. 04-05-18 kl. 12:15. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Lidt svagt billede af Krat-Viol fra skrænterne fra min "storvandring" 30.-4.

Der er to arter /Krat-Viol og Håret Viol

(de sidste fåtalligt)

Kratviol på kystskrænt? (Lidt svagt billede af Krat-Viol fra skrænterne fra min "storvandring" 30.-4.
Der er to arter /Krat-)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 12:17. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Og hvis violerne er det eneste du så, Ken

-så må du tilbage igen....

(min tur tog to timer...)

Her et af de frydfremkaldende fund

Kratviol på kystskrænt? (Og hvis violerne er det eneste du så, Ken
-så må du tilbage igen....
(min tur tog to timer...)
He)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 12:58. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Der findes et ubrugt navn her på F&N: Viola riviniana ssp. minor - se linket HER Der mener formentlig netop denne overdrevsudgave af Krat-Viol.

Jeg har fundet ssp. minor omtalt her i den britiske flora: - se linket HER Kik i det sidste afsnit af omtalen af arten Viola riviniana.

Der står bl.a., at forfatterne ikke anerkender ssp. minor som en "rigtig" underart, fordi der kan findes talrige overgangsformer til den normale udgave af Krat-Viol.

Jamen er det da ikke netop karakteristisk for underarter, at de danner overgangsformer, hvor de mødes? Havde de ikke gjort det - så havde de jo været selvstændige arter.

Mon ikke man kan tillade sig at indtaste fund af "Overdrevs-Viol" her i F&Ns database under navnet Viola riviniana ssp. minor.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 13:01. Emne: Kratviol på kystskrænt?
*Der menes

Her var en trykfejl i forrige indlæg

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#9 Kommentar postet d. 04-05-18 kl. 13:08. Emne: Kratviol på kystskrænt?
Hej Per

Akja, havde godt set hvad du har fundet der.

Jeg havde da også håbet at se kobjælderne, og kiggede også efter håret viol mm. Jeg skulle måske have været mere ihærdig mht til håret som kunne have gemt sig blandt kratviolerne (set nær p-pladsen)?

Men havde kun en lille halv time da aftaler sydpå pressede sig på - jeg kunne sagtens have brugt mange timer her - og på de bare kalkskrænter bag kystklinten (gemmer helt sikkert på godt småkravl). Løgstør og omegn - Frederik d. Syvendes kanal ikke mindst! er en køretur værd, jeg vender bestemt tilbage såsnart muligheden viser sig! Fnokurten i blomst ville være et smukt syn.

DBH Ken

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator