Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

dan jensen
Hulsten (Læst 779 gange) Postet d. 15-05-18 kl. 11:01
Hva er det og er der nogen som samler på det

Hulsten (Hva er det og er der nogen som samler på det)
dan jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jan Mørch

Svaraktivitet:

(125)
#1 Svar postet d. 15-05-18 kl. 18:06. Emne: Hulsten
Som jeg ser det blot en stor flintesten.

De har det med at lave de mest utrolige former.

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#2 Kommentar postet d. 15-05-18 kl. 20:10. Emne: Hulsten
Hej Jan. Da jeg var barn på landet her på Møn brugte vi flintesten med hul i som "køer". Vi bandt bånd i dem (tøjr) og tøjrede dem på græsplænen med søm, som skulle illudere tøjrpæle. Så for mig er det bare en meget stor "ko" (flintesten med hul i). Men der er her på Møn masser af flintesten, som er formet med et hul i. Nogle af dem er fossiler af en svamp. De sten blev brugt af bønderkonerne som blomsterkrukker. Det tror jeg ikke din sten er stor nok til. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Eckard Krüger

Svaraktivitet:

(17)
#3 Svar postet d. 15-05-18 kl. 20:43. Emne: Hulsten
Hej Lis,

Tyskerne kalder disse sten ”Hühnergötter” - kyllinge-guder.

Jeg håber, at oversættelsen er korrekt. Ellers, værsgo, skal du rette mig.

Er der et lignende navn i Danmark?

Bedste hilsner

Eckard

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#4 Kommentar postet d. 16-05-18 kl. 07:04. Emne: Hulsten
Hej Eckhard. Interessant at hulsten også har deres eget navn på tysk, men jeg kan ikke lige gennemskue, hvorfor hulsten skulle være godt for kyllinger. Måske mente man, at kyllingerne kunne gemme sig i stenen, hvis der kom en rovfugl forbi??

Jeg kender ikke til om hulsten har sådanne andre navne i Danmark, så jeg kender kun til, at vi som børn brugte dem som legetøj, når vi legede, at vi var bønder, der satte køer på græs på græsplænen. Jo flere hulsten ("køer) man havde, jo større bonde var man. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Eckard Krüger

Svaraktivitet:

(17)
#5 Svar postet d. 16-05-18 kl. 22:58. Emne: Hulsten
Hej Lis,

jo, disse dage, da vi stadig leger med sten, er nu langt forbi. I dag ser vi stenene i et andet lys. At disse sten med et hul hedder "kylling guder" (Hühnergötter), ved jeg kun omkring 15 eller 20 år siden.

Der er nogle antagelser om, hvor udtrykket kommer fra. Jeg er ikke sikker på, hvad der er rigtigt. Forstår du tysk? Hvis ja, så kan du måske læse noget om det her.

- se linket HER

- se linket HER

Hvis du ikke forstår tysk, vil jeg forsøge at oversætte det til dig. Men det tog lidt længere, fordi min dansk er ikke så god (du kan læse det her ), men jeg forsøger stadig at gøre det bedre.

Med venlig hilsen

Eckard

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 19:28. Emne: Hulsten
Hej Eckard. Ja, jeg forstår tysk - i hvert fald så meget, at jeg har forstået at "Ausfart" ikke er navnet på en landsby, som alle tyske motorveje fører til ,

Spændende links. Jeg forstår at fund af hulsten tyder på at man har held, at man er beskyttet af guderne, og det er da en god tanke. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator