Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. maj 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Tipula? (Læst 114 gange) Postet d. 15-05-18 kl. 22:42
I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Tipula? (I dag, Buskhede.

Mvh. Erik)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 1041)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 16-05-18 kl. 00:30. Emne: Tipula?
Hej Erik,

Desværre kan jeg på ingen måde hjælpe!

Men d.13.5.2018 så jeg i Virksund et stankelben-par, som var i gang med parring. Jeg prøvede at få billeder af dem, men det var pludselig begyndt at blæse op, så urten, de sad på, svajede helt vildt - til stor gene for parret, og helt ødelæggende for mig.

Jeg ville oprindelig selv have lavet en spørgetråd om dyrene, men helt ærligt, så var mine fotos så grufulde at se på, at jeg simpelthen ikke syntes, jeg kunne byde nogen at skulle prøve at artsbestemme udfra dém. Men et enkelt af billederne (hvor man kun kan se - hunnen, er det vist) viser dog vingerne med nogenlunde skarphed, og jeg synes i den grad, mit kræ her ligner dit. Så jeg prøver hermed at snylte på din tråd, undskyld mange gange! Hvis dit og mit dyr kan anerkendes som værende af samme art, er alt jo godt - og hvis det ikke er tilfældet, er det selvfølgelig dit dyr, det må handle om. Kan du mon tilgive min frækhed?

Her er mit dyr til sammenligning.

Vh Elisabeth

Tipula? (Hej Erik,

Desværre kan jeg på ingen måde hjælpe!

Men d.13.5.2018 så jeg i Virksund et stankelb)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(10769)
#2 Svar postet d. 16-05-18 kl. 13:12. Emne: Tipula?
Hej!

Tipula (Pterelachisus) varipennis, hun. En typisk Pterelachisus med de marmorerede vinger og overvejende mørke ben findes kun hos varipennis. Arten plejer at være meget almindelig her i sidste halvdel af maj.

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 16-05-18 kl. 16:35. Emne: Tipula?
Hej Walther,

Jeg for min part siger et stort tak. Efter at have kigget i Galleriet er jeg ikke i tvivl om, at det er dén. Dejligt, for det var et helt nyt stankelben for mig.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 16-05-18 kl. 16:48. Emne: Tipula?
Mange tak Walther,

Den har jeg ikke rigtig fået under huden. Kun fint at du deltager med et tydeligvis lignende dyr Elisabeth.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator