Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Thomsen
Den enes død, den andens brød .. men ? (Læst 676 gange) Postet d. 17-05-18 kl. 00:27
På Hovedvejen før Kjellerup d. 11/5-18 (kl.18.30), spottede min datter og jeg denne Musvåge siddende lige ved vejen.

Vi var egentlig kommet forbi, men ud af øjenkrogen fangede vi, at den var igang med "et eller andet". Bilen blev vendt, og turen gik stille og roligt retur til fuglen og dens bytte.

Musvågen sad lidt og kikkede på os, fløj derefter over på det lille autoværn, hvor den så også sad og kikkede lidt.

Først da den var fløjet op i træerne, kørte vi tæt på byttet, som knap kunne ses for det høje græs.

(Foto taget gennem beskidt forrude)

Spørgsmål følger ...

Den enes død, den andens brød .. men ? (På Hovedvejen før Kjellerup d. 11/5-18 (kl.18.30), spottede min datter og jeg denne Musvåge siddende)
Foto: Karen Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#1 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:32. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
... her var den så kommet op ad sidde - sad lidt og flyttede rundt på sig - kikkede lidt og fløj så op i træerne.

Den var sikkert ikke begejstret for at forlade sit bytte, og jeg skønnede, at den ville blive tæt på.

Spørgsmål kommer i næste.

Den enes død, den andens brød .. men ? (... her var den så kommet op ad sidde - sad lidt og flyttede rundt på sig - kikkede lidt og fløj så )
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#2 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:33. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
Jeg tvivler på, det er en musvåge. Den ser forkert ud! For lille og det lyse hoved.

Duehøg (hønsehøg) måske?

Mvh

Tine

Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#3 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:37. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
På det første billede ligner det en ung måge. Det andet billede ligner en ugle (slørugle).

Er du sikker på, det er en samme fugl?

Mvh

Tine

Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#4 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:46. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
Nummer to fugl er brun- og ser ud til at have fået et lag tæsk, så den mangler halen.

Fugl 1 ser mere grå ud. Men det kan være en ung høg.

Rovfugle æder gerne ådsler, selvom de kan jage.

Mvh

Tine

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#5 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:47. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
Dette var så dét, vi så ... uf ... ikke rart, men død var Rådyret.

Tog et enkelt foto, og vi kørte videre.

Snakkede om, at den side af sagen hører nok til "naturens gang", men blev enige om, at når skidt nu er: Så er det da godt, at andre dyr får gavn af det.

-------------

Søndag formiddag kl. 11 kommer vi så forbi igen, - ser at næsten INTET er tilbage af Rådyret.

Mit spørgsmål er så:

Fra Fredag kl. 18.30 - Søndag kl. 11 er jo ikke lang tid (sådan set), og jeg har så tænkt på flg.

Musvågen kan jo ikke selv fortære så stort et dyr, men...

... HVORDAN får Rovfugle, ræve eller andre dyr færden af - som i dette tilfælde - et påkørt dyr ??

Vi skulle jo selv hel tæt på for at se det, men kan fugle (osv) SE og LUGTE det som føde på lang, lang afstand ???

Eller hvordan og hvorledes i dette tilfælde ???

Beklager mit lannnnggggeee indlæg.

På forhånd tak, hvis én kan og vil bruge tid på dette spørgsmål.

Mvh Karen

Den enes død, den andens brød .. men ? (Dette var så dét, vi så ... uf ... ikke rart, men død var Rådyret.

Tog et enkelt foto, og vi kørt)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#6 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 01:04. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
Hej Tine.

Tak for dine kommentarer, - men JA, jeg er 100% sikker på, at det ER samme fugl. Vi sad jo hele tiden med den - lige et par meter foran bilen.

Ung måge eller ugle er det ihvertfald SLET IKKE!

Men ja, jeg skal da ikke kunne sige (til trods) ... om det i stedet for, er en Høg af en eller anden slags. Jeg tog den bare for at være en Musvåge.

Men jeg håber da, at én af eksperterne vil være så rar at hjælpe og udrede dette også.

Mvh Karen

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#7 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 01:08. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
... tæt beskåret foto af fuglen, hvor den nok er nemmere at se.

Den enes død, den andens brød .. men ? (... tæt beskåret foto af fuglen, hvor den nok er nemmere at se.)
Besvar | Kommentér

Tim H. Hansen

Svaraktivitet:

(201)
#8 Svar postet d. 17-05-18 kl. 05:45. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
Hej Karen,

Jep, det er en Musvåge - på begge billeder.

Mvh. Tim

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5620)
#9 Svar postet d. 17-05-18 kl. 07:58. Emne: Den enes død, den andens brød .. men ?
Karen, rovfugle, har angiveligt dårlig, eller slet ingen lugtesans (undtaget visse vestgribbe), så fuglene bruger deres eminente syn til at spotte føden.

Ikke mindst synet af måge- eller kragefugle, som måtte have set fødeemnet først, er ofte med til at lede rovfugle og gribbe til ådslerne.

Nej, det er selvfølgelig ikke fugle, som har fjernet alt kødet på rådyret så hurtigt. Ræve, grævlinger?

Det undrer mig lidt at hoven er væk på benet af rådyret, for sådan en bliver ikke bare "kørt af".

Lagde du mærke til hvordan de andre ben så ud?

Er du sikker på, at det var et helt rådyr du først så, og ikke bare et henslængt skind med helt hoved og ben?

Rådyrjagten er nemlig lige begyndt......

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator