Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. maj 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Rovbillen Eusphalerum... torquatum? (Læst 74 gange) Postet d. 17-05-18 kl. 00:32
D.15.5.2018 rystede jeg denne lille rovbille ned fra vild gyvel i min have i Malling. Billen var skønsmæssigt et sted mellem 2 og 3 mm lang. Desværre blev billedet herunder ikke godt nok til at vise finere detaljer; jeg begyndte ellers at studere på sagerne og nåede frem til, at dyret ihvertfald må være af slægten Eusphalerum, og sandsynligvis af arten E. torquatum. Men den burde i så fald have fine hår på pronotum, og det er billedet jo ikke skarpt nok til at vise.

(fortsættes)

Rovbillen Eusphalerum... torquatum? (D.15.5.2018 rystede jeg denne lille rovbille ned fra vild gyvel i min have i Malling. Billen var skø)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1361 x 1470)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:39. Emne: Rovbillen Eusphalerum... torquatum?
Dagen efter, d.16.5.2018, lykkedes det mig at genfinde dyret ved mere rusk i gyvelen. Men det var ikke en af mine fotomæssigt heldige dage, så det "bedste" billede, jeg fik af pronotum, var nedenstående. Jeg er ikke klar over, om det viser "fine hår på pronotum" eller ej!

Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med at finde ud af, om det er E. torquatum, eller om jeg skal nøjes med Eusphalerum sp. (og i så fald, hvilken art skulle da være forvekslingsmuligheden?)?

På forhånd stor tak for hjælpen!

Vh Elisabeth

Rovbillen Eusphalerum... torquatum? (Dagen efter, d.16.5.2018, lykkedes det mig at genfinde dyret ved mere rusk i gyvelen. Men det var ik)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1207 x 1500)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 17-05-18 kl. 00:41. Emne: Rovbillen Eusphalerum... torquatum?
PS. Begge billeder kan klikkes op i størrelse!

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1028)
#3 Svar postet d. 18-05-18 kl. 22:08. Emne: Rovbillen Eusphalerum... torquatum?
Ja, det er torquatum. E. sorbi og luteum er forvekslingsmulighederne, men de har blandt andet lyst halsparti. Jeg har lige uploadet foto af en sorbi:

- se linket HER

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator