Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karin Overgaard
gråspurv (Læst 944 gange) Postet d. 17-12-05 kl. 12:35
hvor tit skal man intaste observationer af gråspurve, da jeg har mange i min have hele året.

mvh Karin Overgaard

Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 17-12-05 kl. 14:08. Emne: gråspurv
Ligeså tit du gider, det får nok en ende.

Kommentér

Jesper Brinkmann
#2 postet d. 17-12-05 kl. 15:01. Emne: gråspurv
Hej Karin!

Ja, lig dem nedleig ind så tit som muligt. Måske er fugleognatur.dk ikke det nemmeste sted at oploade obs, så måske du hellere skulle oploade dem på dofbasen.dk... så kan du også altid søge og se om bestandne af fugle i din have ændre sig med årene.

Mvh

Jesper Brinkmann

Kommentér

Jesper Brinkmann
#3 postet d. 17-12-05 kl. 15:03. Emne: gråspurv
ups.. gik li stærkt nok. Det meget mærkelige ord skal betyde endelig

Kommentér

Karin Overgaard
#4 postet d. 29-12-05 kl. 01:14. Emne: gråspurv
tak for jeres svar angående gråspurv, hvorfor jeg spurte om den, var fordi der skrives den er i tilbagegang, og det er den ikke her. Det kunne jo være at dofbasen er bedre at rapotere til.

Mvh. Karin

Kommentér

Jens Stolt
#5 postet d. 29-12-05 kl. 08:44. Emne: gråspurv
Det er nok ganske svært at vurdere om en art er i tilbagegang på baggrund af indberettede observationer.

Der mangler simpelthen en reference, idet alle IKKE observationerne jo ikke findes.

Indberettede observationer giver et vist udtryk for, hvad der findes hvor.

Det kan være udmærket, men ret meget om antallet siger det ikke.

De sjældne arter er meget overrepræsenterede i observationerne.

Man kan være grov og sige at observationerne siger mere om forekomsten af observatører end om forekomsten af fugle. det er ikke helt rigtigt, men den er god at huske.

Kommentér

Karin Overgaard
#6 postet d. 31-12-05 kl. 00:45. Emne: gråspurv
Hej Jens

Tak for dit svar, det er rigtigt at man rapoterer de fugle, som man ikke ses til daglig, men nu har jeg haft sjagger i haven i flere måneder også i dag, smider æbler ud til dem nu, hvor der er sne, også nogle der skriver de er sjælne men ikke for mig. det jeg egentlig spurgte om var, hvor tit man rapoterer en gang om ugen eller en gang om måneden.

mvh. Karin

Kommentér

Kim Lunding
#7 postet d. 31-12-05 kl. 08:33. Emne: gråspurv
det er vist hvad man føler for - jeg intaster f.eks. primært de fulge jeg har billeder til + hvis jeg (øvbøv) ikke får taget billede af en meget sjælden gæst.

hvis man skulle sætte et søgekreterie op, så er der en del usikkerhedmargener bla. hvor tit den er i området, hvor flittig observatørerne er og hvilke interesser folk har.

Så som retningsgiver til alm. fugle tror jeg ikke det dur, men til de mere sjældne er fugleognatur nok fin.

Kommentér

Sylvia Rennison
#8 postet d. 31-12-05 kl. 10:53. Emne: gråspurv
Der var engang hvor man sagde:

"Gråspurve og Jyder, kan man møde overalt".

Det gælder nu ikke idag (for Gråspurvenes vedkommende).

I stedet har vi fået Skovspurve, det er da lidt atypisk, Skovspurven plejer at være i skoven sammen med Fuglekonger, sidstnævnte har jeg ikke set i flere år.

Måske vil det nye år rette op på tingene--hvem ved.

På sigt skal der jo ske noget med støtteordningerne.

GODT NYTÅR til alle.

Sylvia

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator