Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken meget lille bille fra Virksund? (Læst 189 gange) Postet d. 24-05-18 kl. 00:19
Denne bille blev set d.21.5.2018 i Virksund (fugtig skov/mose). Jeg vil anslå den til kun at have været omkring 2 mm lang. Kan den identificeres?

Vh Elisabeth

Hvilken meget lille bille fra Virksund? (Denne bille blev set d.21.5.2018 i Virksund (fugtig skov/mose). Jeg vil anslå den til kun at have væ)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1030 x 1152)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 24-05-18 kl. 00:27. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Kunne det være Cyphon phragmiteticola?

Besvar | Kommentér

Erik Poulsen

Svaraktivitet:

(521)
#2 Svar postet d. 24-05-18 kl. 12:03. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Hej Elisabeth

Det er et rigtigt godt bud. Se her et billede, der ligner din til forveksling - se linket HER (phragmiteticola = laevipennis). Det eneste, der knirker lidt, er størrelsen: din er ca. 2 mm, den anden 3,2 mm.

Venlig hilsen

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 24-05-18 kl. 12:17. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Hej Erik,

Mange tak for dit svar!

Ang. størrelsen lægger jeg ovenfor ikke skjul på, at de ~2 mm var et skøn fra min side, ikke et objektivt faktum. Jeg kan desuden tydeligt huske, at netop denne bille sad på en lidt dum måde/i en lidt dum vinkel i forhold til mig, sådan at det faktisk var sværere end normalt at prøve at vurdere størrelsen ordentligt. Jeg vil derfor bestemt ikke udelukke, at billen KAN have været en anelse større end det, jeg selv angiver som mit bedste bud.

Jeg venter lige og ser, om andre skulle reagere, inden jeg flager af. Men jeg glemmer dig ikke, bare rolig!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1661)
#4 Svar postet d. 26-05-18 kl. 01:44. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Efter henvisning fra Elisabeth.

Den tør jeg ikke bestemme sikkert. phragmiteticola plejer at kunne kendes på at have lidt længere dækvinger end slægtens andre arter, men det er svært at vurdere når billedet er taget lidt forfra.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 26-05-18 kl. 02:01. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Hej Mathias,

Mange tak for, at du ihvertfald gad kigge på den.

Billedet her kan vel ikke hjælpe???

Vh Elisabeth

Hvilken meget lille bille fra Virksund? (Hej Mathias,

Mange tak for, at du ihvertfald gad kigge på den.

Billedet her kan vel ikke hjælp)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1642 x 1867)
Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1661)
#6 Svar postet d. 01-06-18 kl. 16:12. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Jeg synes ikke dækvingerne ser så lange ud, som de skulle være, så jeg tør stadig ikke sige det med sikkerhed.

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 01-06-18 kl. 17:01. Emne: Hvilken meget lille bille fra Virksund?
Det er helt OK, Mathias.

Du skal have tak for at have fulgt den helt til dørs.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator