Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Melchiorsen
Stativ til makro-fotografering... (Læst 3578 gange) Postet d. 10-04-08 kl. 12:31
Jeg mangler et stativ til makro-fotografering, der primært skal benyttes, når jeg skal helt ned at ligge og objektivet skal så tæt på jorden som muligt for at få det rette perspektiv. Dvs. stativet skal kunne 'gå i spagat'.

Stativet skal kunne bruges til et SLR med et makroobjektiv, dvs. være stabilt ved en belastning på ca. 2kg.

Jeg har kig på Manfrotto 055XPROB, hvor midtersøjlen kan lægges ned og man kan operere med en min. højde på 10 cm., men jeg vil lige høre om der er (gerne billigere) alternativer.

Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med Joby GorillaPod til SLR? Det kunne måske være en mulighed omend det så nok ikke kan bruges til så meget andet ifm. makrofotografering.

Jeg har allerede et et-benet, så det er ikke det, jeg søger.

Alle input er mere end velkomne

Mvh. Jesper

Kommentér

Jimmy Lassen
#1 postet d. 10-04-08 kl. 16:48. Emne: Stativ til makro-fotografering...
Hej Jesper

Gitzo her, er nok et af de mest fleksible stativer på markedet. Desværre er prisen skyhøj, men det er et kanon stativ til optagelser tæt ved jorden.

Stativet hedder Explorer, og findes i 3 typer: aluminium, basalt (en ”billig” form for kulfiber) carbon (kulfiber), samt med 3 eller 4 led. Alle har trinløse led hvor benene samles (0° - 90°), så det kan gå helt i ”spagat”. Søjlen kan vippes 180° og drejes 360°. Hovedet er en kombination af et kuglehovedet og 360° panorering samt med snap-kobling til kameraet. Stativet her på billederne kan blive ca. 165 cm højt, og hedder GT2540EX og hovedet GH2750QR. Her kan du læse mere om Gitzo. - se linket HER

Hilsen Jimmy

Stativ til makro-fotografering... (Hej Jesper

Gitzo her, er nok et af de mest fleksible stativer på markedet. Desværre er prisen sky)
Foto: Jimmy Lassen
Kommentér

Rasmus Holmboe Dahl
#2 postet d. 10-04-08 kl. 22:26. Emne: Stativ til makro-fotografering...
Hej Jesper

Jeg har ikke noget stativ til makro endnu, men her er hvad jeg planlægger at købe:

- Junior geared head - se linket HER

- et stativ der kan komme helt ned til jorden. F.eks. Manfrotto 3021 som ses på følgende link - se linket HER

- En plade til finjustering af fokus - se linket HER

Så er det bare pengene der mangler.

Mvh Rasmus

Kommentér

Jesper Melchiorsen
#3 postet d. 10-04-08 kl. 22:32. Emne: Stativ til makro-fotografering...
Hej Jimmy.

Lækkert ser det ud, og jeg kan jo se på dine billeder, at det virker

Det var helt sikkert sådan noget, jeg havde i tankerne, men som du skriver, er det ikke helt billigt.

Antallet af fototure, jeg kommer på for tiden retfærdiggør næppe en så stor udskrivning til et stativ. Men tak for inputtet.

Kommentér

Jesper Melchiorsen
#4 postet d. 10-04-08 kl. 22:45. Emne: Stativ til makro-fotografering...
Tak for dit input, Rasmus.

På dit andet link, ser det ud som om at det, du betegner som Manfrotto 3021, nok egentlig er 'Bogen 3021 tripod (a.k.a. Manfrotto 055PROB)'. Så vi kigger vel nok på samme stativ.

Kommentér

Jens Stolt
#5 postet d. 12-04-08 kl. 02:26. Emne: Stativ til makro-fotografering...
Jeg kan anbefale Manfrotto 190PROB.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator