Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Rasmussen
Nattergal ? (Læst 473 gange) Postet d. 27-05-18 kl. 18:43
Det lød som en nattergal, med den stærke og varierede sang. Men bare for at være sikker: Dette er en nattergal?

Jeg beklager det vildt kornede foto med farver, der ikke er helt naturlige. Men ved et uheld havde kameraindstillingen forskubbet sig til "Effects", og det opdagede jeg først bagefter. Så kan man jo sparke sig selv i rumpetten hele vejen hjem.....

Nattergal ? (Det lød som en nattergal, med den stærke og varierede sang. Men bare for at være sikker: Dette er en)
Henry Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 594)
Besvar | Kommentér

Henry Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 27-05-18 kl. 18:44. Emne: Nattergal ?
Foto 2, desværre samme "effects":

Nattergal ? (Foto 2, desværre samme "effects":)
Henry Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 562)
Besvar | Kommentér

Henry Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 27-05-18 kl. 18:48. Emne: Nattergal ?
Jeg skal huske at nævne, at fuglen er fotograferet i noget træer/buskads ved stien ud til det sydlige udsigtshus ved Ølund/Lammesø på Nordfyn. Der var også gærdesanger og tornsanger i nabolaget, foruden formentlig flere sangere.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#3 Svar postet d. 27-05-18 kl. 19:07. Emne: Nattergal ?
Hvilken tid på dagen var det? Jeg synes mere det ligner en Gulbug, men ikke de bedste billeder, farverne kan være forvrængede. Gulbugen har også en meget varieret sang, faktisk meget mere varieret end Nattergalen, der hele tiden gentager de samme strofer. Gulbugens sang er dog ikke nær så kraftig. Men hvis du kender Nattergalens sang godt, så er der jo ikke noget at være i tvivl om!

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1188)
#4 Svar postet d. 27-05-18 kl. 19:16. Emne: Nattergal ?
Enig med Henrik. Særligt det første billede er en typisk positur for gulbug - nattergal sidder som regel mere oprejst, når den synger.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Rasmussen
#5 Kommentar postet d. 27-05-18 kl. 19:39. Emne: Nattergal ?
Billederne er taget ved 11-tiden i formiddags.

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(417)
#6 Svar postet d. 27-05-18 kl. 19:55. Emne: Nattergal ?
Alt passer med gulbug, som for øvrigt ofte kaldes bastardnattergal.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3335)
#7 Svar postet d. 27-05-18 kl. 20:25. Emne: Nattergal ?
Ja, med det tidspunkt og hvis farverne passer bare nogenlunde er der slet ingen tvivl. Siden du troede det var en Nattergal, tænkte jeg det måske var et MEGET underbelyst aftenbillede, der var lysnet og havde fået helt forkerte farver.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 27-05-18 kl. 20:33. Emne: Nattergal ?
Tja, jeg har nu siddet og lyttet til nattergal og gulbug på computeren, og prøvet at memorere, hvad jeg hørte. Og nej, jeg er slet ikke sikker på nattergal, overhovedet.

Når jeg ser rækken af billeder igennem, så ser det også ud til, at der er noget gult på undersiden, selv om alle billederne er ramt af den utilsigtede "effects".

Jeg noterer gulbug, og mange tak for svar og input.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator