Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Stoltze
Lille pupperøver fundet på Bornholm (Læst 387 gange) Postet d. 29-05-18 kl. 12:18
I går fandt jeg et eksemplar af lille pupperøver (Calosoma inquisitor) i Møllevigen. Den er så vidt jeg kan se ny for Bornholm. Lokaliteten er urørt, græsset skov med masser af eg og varm sten/klippestrand. Superegnet for arten, og jeg vil undersøge det nærmere. Kan godt forestille mig, at der er en god bestand. Egene står varmt og lysåbent, og der er et mylder af larver lige nu.

Hvad er artens aktuelle status i Danmark? Er det korrekt, at det er første fund fra Bornholm?

Lille pupperøver fundet på Bornholm (I går fandt jeg et eksemplar af lille pupperøver (Calosoma inquisitor) i Møllevigen. Den er så vidt )
Foto: Lille pupperøver 28-5-2018. Michael Stoltze
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(1036)
#1 Svar postet d. 29-05-18 kl. 18:06. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
WOW - ifølge det ældre prikkatalog er inquisitor ikke kendt fra Bornholm (næooe fundet sidenhen)- fra slægten er kun Stor pupperøver kendt derfra.

Stærk tobak og vand på vores mølle, da vi ska bioblitze bornhom om tre uger (helt sikker med en pupperøver-eftersøgning på dagsordenen.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Stoltze
#2 Kommentar postet d. 29-05-18 kl. 18:40. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Tak Morten. Fedt! Jeg tror lokaliteten er eminent for arten. Måske også for den psycofant syrede store pupperøver. Den gad jeg godt finde! Hvor og hvornår er den fundet på Bornholm? Jeg skal banke ege, skal jeg. De er fulde af larver af frostmålere og egeviklere nu. Så der er guf i læssevis til pupperøverne (som burde hedde larveflænsere).

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(1036)
#3 Svar postet d. 29-05-18 kl. 19:26. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Hej, jeg kan ikke se fund-data i prikkataloget, men jeg gætter på fund af ældre dato, artens sjældenhed taget betragtning.

Vi vil meget gerne bestille en guidet tur i Møllevigen omring 24-27/6 Hvor på Bornholm ligger det?

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aslak Kappel Hansen

Svaraktivitet:

(137)
#4 Svar postet d. 29-05-18 kl. 19:54. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Super fund!

Har lige checket det nyeste prikkatalog fra Jan og den skulle være god nok.

Mht til C. sycophanta er dristiktsfundet fra 1947 fra Arnager, ved ikke om der er nyere fund.

Hvis er vil søge i billekataloget ligger der en ældre version her (- se linket HER). Forhåbentlig får vi snart en nyere version online i et nyt format. Vi arbejder i hvert fald på det.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Stoltze
#5 Kommentar postet d. 29-05-18 kl. 20:00. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Møllevigen er vigen lige syd for Hammershus. Kysten og skoven er urørt, vestvendt og meget varm.

Besvar | Kommentér

Michael Stoltze
#6 Kommentar postet d. 29-05-18 kl. 20:02. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Morten - guider gerne en tur den 26. Juni

Besvar | Kommentér

Michael Stoltze
#7 Kommentar postet d. 29-05-18 kl. 20:04. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Aslak: Arnager må tjekkes. Men Møllevigen tror jeg også på.

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#8 Svar postet d. 29-05-18 kl. 23:01. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Fundet af Calosoma sycophanta ved Arnager er nok et tilfældgt tilflyvende eksemplar ligesom de øvrige Bornholmske fund, som er nævnt i Danmarks Fauna: Rønne, Snogebæk (1 eks. på stranden juli 1938) og Randkløve (2 døde eks. på stranden 26-28 juni 1937).

Man bør derfor særligt være opmærksom og lede efter den på dage, hvor der er stor tilflyvning og opskyl af insekter i strandkanten.

Arten skulle især være knyttet til Lymantria dispar,

hvis larver den efterstræber.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(84)
#9 Svar postet d. 30-05-18 kl. 10:56. Emne: Lille pupperøver fundet på Bornholm
Og da Lymantria dispar - løvtræsnonnen - også kun er en sjælden tilflyver til DK, bliver den fantastiske stor pupperøver næppe heller ikke andet. Der er mig bekendt kun fundet hanner af L. dispar i DK, ingen hunner endsige larver.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator