Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Dagens naturoplevelse -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Hvad er det der drypper ved solnedgang? (Læst 373 gange) Postet d. 07-06-18 kl. 16:41
Golfspillerne er gået hjem, klokken er 22. Det parkagtige landskab med klatter af uberørt natur betager: Drosselsang og guldsmedepatruljering, solen på vej under horisonten.

Gul Iris og Kragefod i overflod langs de sumpede bredder af gamle tørvegrave. Gåsebiller og opsatte stærekasser.

Pludselig fanger øret en "uvedkommende lyd": Spinkle lyde fra dryppende dråber ned i mosevandet! Undren! Ikke en sky på himlen! Ikke antydning af regn i den knastørre luft!

Ørerne rettes ind, går efter lyden....

Og der: I den gamle tørvegrav med pilekrat høres og ses det! Dryp-dryp-dryp..., lyder det et utal af steder under pilebuskene. Små ringe breder sig i det brune vand!

Sveder træet? Er det vårflueæg, der skal fortsætte udviklingen i det våde element? Regn er det ikke.

Jeg går undrende hjemad gennem skoven, kæmpende med horder af stikkende myg, men opsat på at få løst mysteriet.

Hvad er det, der drypper ved solnedgang?

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Hvad er det der drypper ved solnedgang? (Golfspillerne er gået hjem, klokken er 22. Det parkagtige landskab med klatter af uberørt natur beta)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 12-06-18 kl. 14:24. Emne: Hvad er det der drypper ved solnedgang?
Kan det være ekskrementer fra sommerfugle- eller bladhvepselarver?

Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 12-06-18 kl. 15:30. Emne: Hvad er det der drypper ved solnedgang?
Tak for interessen, Jan. På nuværende tidspunkt er jeg lige uafklaret. Dine bud er lige så gode som mine - mindst!

Må hellere liste derud igen i aften for at se og lytte....

Vh. Karl

Kommentér

Frede Mørch
#3 Kommentar postet d. 12-06-18 kl. 15:54. Emne: Hvad er det der drypper ved solnedgang?
Jeg havde samme tanke som Jan.

Jeg gik en gang på en varm og tør sommerdag i en egeskov, og oplevede dér noget der ligner det du så/hørte.

En konstant raslen i de visne egeblade på skovbunden, som lyden af sagte nedbør, selv om himmelen var skyfri.

Jeg læste mig efterfølgende til at det kunne skyldes et angreb af sommerfuglelarver i egekronerne.

Tesen understøttes af at der overalt på de visne blade lå små sorte prikker, som jo kan have været larveafføring.

Mvh Frede

Kommentér

Karl Kjærgaard
#4 Kommentar postet d. 12-06-18 kl. 16:10. Emne: Hvad er det der drypper ved solnedgang?
Der er noget der tyder på, at jeg må ud at kigge efter sommerfuglelarver på de omtalte pilebuske i aften, når golfspillerne er gået i hul 19.

Tak, Freddy, for din udførlige omtale af din oplevelse med dryp-dryp-lydene!

Vh Karl

Kommentér

Frede Mørch
#5 Kommentar postet d. 12-06-18 kl. 16:18. Emne: Hvad er det der drypper ved solnedgang?
Det var da så lidt, Calle!-) Det er jo et interessant fænomen du har oplevet.

Din teori med vårflueyngel tror jeg ikke så meget på.

Du har ret i at de lægger æg i en geleklump på blade over vand, og at yngelen efter klækning befordres ned i vandet, men jeg tror at netop denne proces kræver regn, som befordringsmiddel.....

Spændende om du finder larver i pilebladene!

Mvh Frede

Kommentér

Karl Kjærgaard
#6 Kommentar postet d. 19-06-18 kl. 14:43. Emne: Hvad er det der drypper ved solnedgang?
Undskyld navneroderiet, Frede.

Det blev onsdag aften inden jeg kom derud. Altså på ugedagen efter drypperiet.

I anden ombæring var alt normalt - ingen dryp fra pilene.

Jeg tog en række billeder af pilebuskene og har kigget dem igennem... Der er store partier i nogle få af bladenes rande der er væk, men der er ingen larver eller pupper at spotte.

Men det kan der nok være flere forklaringer på

Måske er de spulet væk, for vi et gevaldigt styrtebad dagen forinden: Tæt på 100 mm på to timer.

Jeg slår mig til ro med oplevelsen og din og Jans teori om larveædegildet.

Vh. Karl

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator