Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken ca. 10 mm smælder? (Læst 104 gange) Postet d. 09-06-18 kl. 23:39
Denne smælder blev set d.9.6.2018 i min have i Malling, hvor den gik og hyggede sig på blomster af løvefod et godt stykke inde i et staudebed. Hvilket desværre betød, at jeg ikke kunne komme særlig tæt på den og derfor ikke fik optimale billeder. Smælderen var relativt stor, dvs. efter mit bedste skøn næppe under 10 mm. Der kommer 3 (ikke særligt gode) billeder ialt, her er det første.

(fortsættes)

Hvilken ca. 10 mm smælder? (Denne smælder blev set d.9.6.2018 i min have i Malling, hvor den gik og hyggede sig på blomster af l)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1071 x 1216)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 09-06-18 kl. 23:47. Emne: Hvilken ca. 10 mm smælder?
Da jeg så billederne her, forekom det mig, at smælderens pronotum er både mere hvælvet i højden og mere "rundbuet/med schwung" langs randen end f.eks. Rødhalet busksmælder. (Jeg har ikke noget stort kendskab til smældere.) Noget af dette skulle gerne ses her.

(fortsættes)

Hvilken ca. 10 mm smælder? (Da jeg så billederne her, forekom det mig, at smælderens pronotum er både mere hvælvet i højden og m)
Klik på billedet for original størrelse (1468 x 1775)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 09-06-18 kl. 23:50. Emne: Hvilken ca. 10 mm smælder?
Sidste billede viser jeg også først og fremmest for at demonstrere pronotums udseende.

Flere billeder haves, hvis der er brug for det.

Er det muligt at identificere smælderen?

Vh Elisabeth

Hvilken ca. 10 mm smælder? (Sidste billede viser jeg også først og fremmest for at demonstrere pronotums udseende.

Flere bill)
Klik på billedet for original størrelse (1232 x 1423)
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#3 Svar postet d. 10-06-18 kl. 16:47. Emne: Hvilken ca. 10 mm smælder?
Hemicrepidius sp.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 10-06-18 kl. 17:05. Emne: Hvilken ca. 10 mm smælder?
Mange tak for det, Ole. Så bliver det det, den kommer til at hedde.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator