Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Jørgen Rosenkrants
mulig familie til hveps? (Læst 80 gange) Postet d. 10-06-18 kl. 11:18
Hveps fra haven (Mårslet - Østjylland) d.21./5.-18

Jeg ved godt, at de årevingede oftest er svære at bestemme ud fra billeder. Og da især, når jeg kun har et af ringe kvalitet.

Men er der alligevel en, der kan komme med et bud på en mulig familie?

Mvh.

Niels Jørgen

mulig familie til hveps? (Hveps fra haven (Mårslet - Østjylland) d.21./5.-18

Jeg ved godt, at de årevingede oftest er svære)
Niels Jørgen Rosenkrants har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(320)
#1 Svar postet d. 10-06-18 kl. 13:37. Emne: mulig familie til hveps?
Hej Niels Jørgen,

Det er en Nomada (på dansk: hvepsebi), ihvertfald. Altså en bi og ikke en hveps. Det er en han (med det meget sort på antennerne). - Og ved nærmere eftertanke: udfra bagkroppens udseende vil jeg mene, at det nok er Nomada goodeniana - se linket HER. Jeg mener at have lagt mærke til, at denne art har optrådt ekstra talrigt netop i denne forsommer.

Som du selv skriver, kunne billedet godt have været en anelse mere fremkommeligt, men sådan er det jo tit. Med de forbehold, at billedet ikke er superskarpt, og at jeg selv heller ikke ligefrem er SUPERskarp udi årevinger, vil jeg kort sagt vove at byde ind med en han af Nomada goodeniana.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 10-06-18 kl. 13:42. Emne: mulig familie til hveps?
PS. Jeg var så dum før ikke at prøve at klikke billedet op i størrelse. Det har jeg nu gjort, og det gjorde mig sikrere end før i min bestemmelse. Du kan roligt obse dyret som N. goodeniana.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#3 Kommentar postet d. 10-06-18 kl. 14:01. Emne: mulig familie til hveps?
Hej Elisabeth.

Mange tak for dine svar.

Faktisk har jeg spurgt om den før, hvor du også hjalp mig med svar: - se linket HER

Jeg tænkte ikke lige på DEN, denne virkede større, og mere hvepse-agtig syntes jeg.

Så rigtig mange tak til dig - igen

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator