Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Bek Nielsen
Noget nomada (Læst 91 gange) Postet d. 13-06-18 kl. 20:38
Hej

Kan sådan en ret lille nomadalignende fra Rødbyhavn Rangerterræn i dag bestemmes?

Vh. Klaus

Noget nomada (Hej

Kan sådan en ret lille nomadalignende fra Rødbyhavn Rangerterræn i dag bestemmes?

Vh. Klau)
Klaus Bek Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (880 x 781)
Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#1 Kommentar postet d. 13-06-18 kl. 20:38. Emne: Noget nomada
Og lidt mere fra siden

Noget nomada (Og lidt mere fra siden)
Klik på billedet for original størrelse (880 x 880)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(320)
#2 Svar postet d. 14-06-18 kl. 03:07. Emne: Noget nomada
Hej Klaus,

Det er en bi af slægten Epeolus - og det er en han. Dyrets scutellum er sort, og det viser hen til hankøn i denne slægt (hunners scutellum er rødt). Der skulle findes 3 arter i slægten her i landet, men kun de 2 af dem er obset her på F&N. Som det ofte er tilfældet, er det små og vanskeligt tilgængelige detaljer, der afgør arten.

E. cruciger er knyttet til områder med lyng, hede og/eller sandklitter. Den lillebitte tut, der stikker ud for enden af bagkropsspidsen og hedder pygidium (synlig på begge dine fotos!), skulle være rød hos E. cruciger.

E. variegatus kan findes i tilsvarende landskabstyper som cruciger, men synes at spænde lidt videre end denne. Dens pygidium beskrives som "mørkt", ikke rødt/rødligt.

Du kan læse noget om kendetegn (variegatus) i denne tråd

- se linket HER. Og i denne (om cruciger) - se linket HER.

Og så er jeg jo nødt til at nævne, at Epeolus variegatus i forvejen er kendt fra Rødbyhavn Rangerterræn. Det er E. cruciger ikke. - Det er jo lidt som at få facitlisten stukket ud, inden man har regnet stykkerne! Men man kan vel ikke nægte, at pilen synes at pege temmelig stærkt i retning af E. variegatus med denneher.

Nærmere kan jeg desværre ikke komme det, for indtil for et par timer siden havde jeg aldrig hørt om slægten Epeolus overhovedet. Jeg blev bare så nysgerrig efter at have set billederne af din bi; den er godt nok ret speciel. Jeg håber, du kan bruge det her til noget trods alt, selv om jeg ikke er "ekspert".

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(320)
#3 Svar postet d. 14-06-18 kl. 03:08. Emne: Noget nomada
Hej Klaus,

Det er en bi af slægten Epeolus - og det er en han. Dyrets scutellum er sort, og det viser hen til hankøn i denne slægt (hunners scutellum er rødt). Der skulle findes 3 arter i slægten her i landet, men kun de 2 af dem er obset her på F&N. Som det ofte er tilfældet, er det små og vanskeligt tilgængelige detaljer, der afgør arten.

E. cruciger er knyttet til områder med lyng, hede og/eller sandklitter. Den lillebitte tut, der stikker ud for enden af bagkropsspidsen og hedder pygidium (synlig på begge dine fotos!), skulle være rød hos E. cruciger.

E. variegatus kan findes i tilsvarende landskabstyper som cruciger, men synes at spænde lidt videre end denne. Dens pygidium beskrives som "mørkt", ikke rødt/rødligt.

Du kan læse noget om kendetegn (variegatus) i denne tråd

- se linket HER. Og i denne (om cruciger) - se linket HER.

Og så er jeg jo nødt til at nævne, at Epeolus variegatus i forvejen er kendt fra Rødbyhavn Rangerterræn. Det er E. cruciger ikke. - Det er jo lidt som at få facitlisten stukket ud, inden man har regnet stykkerne! Men man kan vel ikke nægte, at pilen synes at pege temmelig stærkt i retning af E. variegatus med denneher.

Nærmere kan jeg desværre ikke komme det, for indtil for et par timer siden havde jeg aldrig hørt om slægten Epeolus overhovedet. Jeg blev bare så nysgerrig efter at have set billederne af din bi; den er godt nok ret speciel. Jeg håber, du kan bruge det her til noget trods alt, selv om jeg ikke er "ekspert".

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 14-06-18 kl. 03:11. Emne: Noget nomada
Altså!! Nu må support da snart se at få gjort noget ved upload-funktionen til Forum, den har været gal et godt stykke tid! Beklager gentagelsen.

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#5 Kommentar postet d. 14-06-18 kl. 08:11. Emne: Noget nomada
Hej Elisabeth

Tuuuusind tak. Det er jo et fantastisk arbejde som du været i gang med. Jeg tror også mest på variegatus, meeeeen kan alligevel godt blive lidt i tvivl om graden af rødligt, når jeg hiver et af mine andre fotos frem, hvor pygidium faktisk ser lidt rødligt ud.

Venlig hilsen Klaus

Noget nomada (Hej Elisabeth

Tuuuusind tak. Det er jo et fantastisk arbejde som du været i gang med. Jeg tror og)
Klik på billedet for original størrelse (882 x 639)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 14-06-18 kl. 11:51. Emne: Noget nomada
Hej Klaus,

Det kan jeg bestemt godt følge dig i! Ja, hertil behøves enten en rigtigt erfaren persons vurdering eller også kendskab til et stort (og "kvalitetssikret") billedmateriale.

Bi-manden Steven Falk har en samling fornemme fotos af E. cruciger her:

- se linket HER

og her af variegatus: - se linket HER.

Trods biernes engelske navne (hhv. "red-thighed" og "black-thighed" Epeolus) er der ikke noget at hente på lige dén konto (lårene!), da jeg andetsteds har læst, at det kun er hos hunnerne, at der er en sådan væsentlig farveforskel m.h.t. lårene.

Umiddelbart kan jeg nu, ved gensynet med Falks fotosamling, godt følge dig endnu mere i, at det kunne tyde på cruciger. Selvsagt er jeg nok ikke den rette til at træffe endelig afgørelse, når jeg endnu i går aftes aldrig havde hørt om denne slægts eksistens. Jeg husker også, at flere kendetegn var nævnt i nogle af de links til gamle tråde her på F&N, som jeg sendte dig. Så jeg kan nok desværre ikke bidrage med mere! - Husk, at i allerværste fald eksisterer Epeolus sp. som en fuldgyldig obs-kategori på F&N.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#7 Kommentar postet d. 14-06-18 kl. 12:02. Emne: Noget nomada
Hold da op, hvor du arbejder med det. Jeg er meget imponeret og taknemmelig. Ud fra en samlet vurdering af alle dine oplysninger, så behøver jeg nu ikke mere. Det må med 99% sandsynlighed være E. variegatus, og det er nok Selve lokaliteten peger også derhenad. Der er 5 km til nærmeste lyngområde.

Mange tusind tak.

Venlig hilsen Klaus

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 14-06-18 kl. 12:40. Emne: Noget nomada
Jamen selv tak da, det var jo bare (mestendels) for egen fornøjelses skyld. Jeg blev helt bidt af det, fordi bien så så karakteristisk og påfaldende ud, at jeg bare MÅTTE prøve at finde ud af, hvad det var for en. Det var skønt, at det lykkedes at nå frem til en afgørelse.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator