Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. december 2005

Jule-musvit....

Jeg var lige ved at falde bagom af forbavselse idag, da jeg trådte ud af bilen efter de sidste jule-indkøb, for pludselig hørte jeg et fuglekald, som lød nøjagtigt ligesom en unge, som kalder efter mad. Jeg overbeviste mig selv om at det måtte være et dødsskrig fra en solsort eller noget andet som var blevet taget af høgen, og listede mig nærmere lyden. Større var min overraskelse dog, da jeg erfarede at lyden kom højt og tydeligt fra en af redekasserne i min have....

Jeg har set musvitter flyve ind og ud af den kasse ret ofte på det sidste, men kunne ikke drømme om at årsagen kunne være unger - havde mere en fornemmelse af at de, i deres søgen efter mad, eftersøgte alle muligheder. Jeg ringede med det samme efter min far, som også er medlem af DOF, og vi nærmede os kassen igen. Nu var unge-kaldet forsvundet, men med det samme vi kom for tæt på, strøg en voksen musvit ud af kassen og fløj rundt om i træerne og skældte ud. Vi trådte lidt væk igen på behørig afstand, og kunne se at hun skyndte sig tilbage i kassen.... Desværre har jeg kun forsynet kassen med en aftagelig bund, for at kunne fjerne eventuelle rede-efterladenskaber, så jeg kan ikke kigge ned i kassen. Jeg vil selvfølgeligt holde meget øje med kassen her i juledagene.... For mig er dette temmeligt uhørt. Er der nogle der kender til lignende fænomener ?? Kan det milde efterår have forvirret et par totalt ???? Hvad kan den evt. fodre unger med på den her årstid ???

De senest indberettede arter i Naturbasen: