Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
8. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Maul
Jule-musvit.... (Læst 1206 gange) Postet d. 23-12-05 kl. 18:39
Jeg var lige ved at falde bagom af forbavselse idag, da jeg trådte ud af bilen efter de sidste jule-indkøb, for pludselig hørte jeg et fuglekald, som lød nøjagtigt ligesom en unge, som kalder efter mad. Jeg overbeviste mig selv om at det måtte være et dødsskrig fra en solsort eller noget andet som var blevet taget af høgen, og listede mig nærmere lyden. Større var min overraskelse dog, da jeg erfarede at lyden kom højt og tydeligt fra en af redekasserne i min have....

Jeg har set musvitter flyve ind og ud af den kasse ret ofte på det sidste, men kunne ikke drømme om at årsagen kunne være unger - havde mere en fornemmelse af at de, i deres søgen efter mad, eftersøgte alle muligheder. Jeg ringede med det samme efter min far, som også er medlem af DOF, og vi nærmede os kassen igen. Nu var unge-kaldet forsvundet, men med det samme vi kom for tæt på, strøg en voksen musvit ud af kassen og fløj rundt om i træerne og skældte ud. Vi trådte lidt væk igen på behørig afstand, og kunne se at hun skyndte sig tilbage i kassen.... Desværre har jeg kun forsynet kassen med en aftagelig bund, for at kunne fjerne eventuelle rede-efterladenskaber, så jeg kan ikke kigge ned i kassen. Jeg vil selvfølgeligt holde meget øje med kassen her i juledagene.... For mig er dette temmeligt uhørt. Er der nogle der kender til lignende fænomener ?? Kan det milde efterår have forvirret et par totalt ???? Hvad kan den evt. fodre unger med på den her årstid ???

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 postet d. 23-12-05 kl. 18:56. Emne: Jule-musvit....
Solsorten, der fejrede vintersolhverv

Jeg tror, at der kan være noget om det med den milde december.

21/12 hørte jeg kl. 16 lige midt i gågadenettet i Odense solsortens klare aftensang, som det ville være på en sommeraften. Vi var flere, der midt i juleræset stoppede op og undrede os sammen over, om det mon kom fra en højttaler. Men nej! Det var den ægte vare.

Solsorten sad højt til vejrs på en tagryg og sang vidunderligt i de sidste solstråler.

Mit forslag var selvfølgelig, at den ville fejre, at lyset vender tilbage.

Kommentér

Jens Stolt
#2 postet d. 24-12-05 kl. 09:24. Emne: Jule-musvit....
Jeg hørte også solsortesang her for nylig. En af de pludselig milde dage. Måske den 21. dec.

Man studser lige noget, og lytter en ekstra gang. Og smiler.

Hedder det ikke fantom sang?

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 24-12-05 kl. 10:01. Emne: Jule-musvit....
Hej Jens

Vi følges vist rundt på trådene i dag. Nu er det 3. gang, jeg svarer dig.

Eller måske er vi de eneste, der er stået op!

Det der med smilet over solsortens sang er jeg helt enig med dig i. Sådan havde jeg det også.

Det med fantomsang, hvad er det for noget? Jeg kender fantomsmerter, men det er da noget andet.

Du har hørt solsorten samme dag som jeg. Er det måske en landsdækkende solsortefejring af vintersolhverv?

Er der flere, der har hørt solsorten synge 21/12-05?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 25-12-05 kl. 18:26. Emne: Jule-musvit....
Kære Thomas, der var da en helt vidunderlig historie du kommer med. SÅ begynder mit mormor-gen at bekymre sig, de melder nattefrost osv, osv.

Jeg håber inderligt, at du vil følge op på musvitterne så vi kan følge dem

Kommentér

Bent Gravesen
#5 postet d. 25-12-05 kl. 19:28. Emne: Jule-musvit....
Herlig historie med musvitten, misforstå ikke men det ville da være dejligt hvis du tog fejl, stakkels unger, de kan vel ikke overleve de næste kolde måneder.

Solsorten, jo, ja jeg har ikke hørt dem synge i forårsmelodien men jeg har dog undret mig meget over antallet af dem. Jeg syns der er rigtig mange af dem i år, både inde i byen, Frederikshavn, og sandelig også i skovene omkring. Er det kun mig der ser dette eller er der der andre som har samme fornemmelse. Jeg har talt op til 12 stykker i min lille have på en gang, de slås en del så de er bestemt ikke usynlige.

Hilsen Bent.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 25-12-05 kl. 19:42. Emne: Jule-musvit....
Hej Bent

Jeg har også solsorte over det hele. Talte 6 side om side i hegnet til marken i går. De slås lidt om pladsen, og i dag har jeg set dem flere steder. De er også meget højrøstede. De er vist lidt årstidsforstyrrede.

Kommentér

Jens Stolt
#7 postet d. 25-12-05 kl. 20:19. Emne: Jule-musvit....
Ja, det kan der være noget om. Jeg har også en del solsorte.

Vedr musvitten som måske har unger: du kan jo hjælpe den lidt med foder.

Ungerne kan jo godt klare kulden, om de får noget at spise. Man kunne hænge et par fedtkugler op i nærheden, til energi, og supplere med en eller anden proteinkilde: bedst var melorme, men jeg tror at fx et kyllingelår kunne bruges. Det har jeg før fodret musvitter med.

Kommentér

Thomas Maul
#8 postet d. 26-12-05 kl. 06:52. Emne: Jule-musvit....
Kære Jens og andre som har udtrykt bekymring for de kære små. Jeg fodrer allerede med fedtkugler o.a., og er overbevist om at det også er årsagen til at musvitterne er nået så langt i opfostringen af ungen / ungerne på dette lidt aparte tidspunkt af året. Det undrer mig dog stadigt, da småfugle i denne tid normaltvist har travlt nok med at skaffe føde til sig selv for at kunne opretholde livet. Jeg krydser dog fingre for at det går - det er da absolut hyggeligt at have jule-musvit-unger i haven til at akkompagnere de lidt mere traditionelle julefluer og juleænder...

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 postet d. 26-12-05 kl. 14:38. Emne: Jule-musvit....
Hej Thomas

Lad os få løbende meldinger om, hvordan det går. Det er jo sjovt at følge med i den glædelige, usædvanlige familiebegivenhed.

Spørgsmål til dig og andre her på tråden:

Kunne man forestille sig, at fuglene kunne finde på at søge sydpå til varmere himmelstrøg p.g.a. det usædvanlige tidspunkt deres unger skal på vingerne på?

Eller er det helt udelukket?

Med julemusvithilsen

Anni

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator