Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linn K Øverland
Hvilken flagermus? (Læst 519 gange) Postet d. 23-06-18 kl. 19:28
I dag fandt vi denne flagermus i haven på Djursland (på grillen under birken).. Måske en unge? Hvilken art? Ca. 5-6cm lang.

Hvilken flagermus? (I dag fandt vi denne flagermus i haven på Djursland (på grillen under birken).. Måske en unge? Hvilk)
Linn K Øverland har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(181)
#1 Svar postet d. 24-06-18 kl. 07:36. Emne: Hvilken flagermus?
Den er vanskelig.

Flagermus er generelt vanskelige at artsbestemme ud fra billeder da det er små karakterer i øre og omkring ben og hale der er afgørende, og som normalt ikke kan ses på billeder.

Det er klart en unge, og den brede snude er nok en tilpasning under digeperioden, som så vil ændre sig når den bliver ældre.

Den vil dø hvis den ikke meget hurtigt kommer i kontakt til moderflagermusen, og det vil nok være vanskeligt.

Dør den bør du gemme den i fryseren så den kan blive undersøgt og artsbestemt af en ekspert.

Måske Morten Elmeros kan hjælpe

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Linn K Øverland
#2 Kommentar postet d. 26-06-18 kl. 16:26. Emne: Hvilken flagermus?
Tak for svar. Efterfølgende er har vi fundet 2-3 unger mere. Vi antager, at flaggermusene holder til i birken, og er faldet ned der fra. Ungerne har vi placceret tilbage i træet, og om aftenen har vi observeret voksne flaggermus, der har kredset tættere og tættere på træet. Samtidigt har ungerne udsendt lyde. De sidste par dage har vi ikke set unger, så vi antager, at ungerne er fundet af de voksne flaggermus. Så ingen artsbestemmelse i denne omgang, ser det ud til..

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(181)
#3 Svar postet d. 26-06-18 kl. 18:01. Emne: Hvilken flagermus?
Tak for de yderligere oplysninger. Vi må håbe på at ungerne overlever.

Jeg videresendte link til din forespørgsel til en dygtig flagermuskender, og det gik videre til Hans Baagøe som nok er den der ved mest om flagermus i DK. Hans Baagøe gav følgende svar, som han gav mig lov til at bringe her:

"Jo det er en unge, at dømme efter den meget korte pels (hårene er kun netop begyndt at vokse ud) vil jeg skønne den til højest et par uger gammel. Det er helt normalt for ungerne at snuden ser sådan ud. Om det har med det at de dier hos moderen, ved jeg ikke.

Art. Det er svært at se de fornødne detaljer på billedet, især er størrelsen svær at bedømme. Hvis vi går ud fra at strukturen i stoffet, som den sidder på, er af ”normal størrelse” – denim el lign. så vil jeg bedømme den til en lille art. I så fald er det en af Pipistrellus arterne, mest sandsynligt Dværgflagermus (men pipistrelflagermus eller troldflagermus kan ikke udelukkes). God ide at gemme den i en fryser. I så fald ser jeg gerne på den ved lejlighed."

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator