Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Sørensen
Invasion af Budapestmyrer på Stevns (Læst 305 gange) Postet d. 25-06-18 kl. 06:43
Naboerne har i flere år talt om at deres haver bliver invaderet af nogle små myrer og nu kom turen til mig. Pludselig var de overalt; også indendøre.

Jeg har ikke noget mod myrer som sådan men de skal sq´tte myldre på mit køkkenbord mens jeg laver mad.

Det lykkedes at slå angrebet indendøre ned, men det ser ud til at de kommer igen.

Samtidig har jeg noteret en stor stigning i antallet af skovspurve og jeg lurer på om der er en sammenhæng; at spurvene har lært sig at spise myrer og derfor har mad nok.

MVH

Jan

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#1 Kommentar postet d. 25-06-18 kl. 08:09. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Har du foto af myrerne, gerne tæt på?

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#2 Kommentar postet d. 25-06-18 kl. 10:33. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Tak for svaret, Rune Larsen.

Her er hvad mobilen kunne præstere. Myrerne er meget livlige og svære at fange på et billede.

Billedet er stærkt beskåret. Kræet sidder på en herregårdssten.

Invasion af Budapestmyrer på Stevns (Tak for svaret, Rune Larsen.

Her er hvad mobilen kunne præstere. Myrerne er meget livlige og svær)
Foto: Budapestmyre?
Klik på billedet for original størrelse (648 x 495)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#3 Kommentar postet d. 25-06-18 kl. 12:52. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Svært at se hvilken art det er på dit foto. Men hvorfor tror du ikke at det bare er den meget almindelige Sort Havemyre?

Prøv at se på disse foto: - se linket HER

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#4 Kommentar postet d. 25-06-18 kl. 15:17. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Hej Rune

Denne myre er noget mindre og mere livlig end den almindelige, sorte havemyre. Den opfører sig også anderledes og kravler allesteder.

Jeg påstår bestemt ikke at jeg er myreekspert eller det der ligner, men jeg mener dog at kende forskel.

Invasion af Budapestmyrer på Stevns (Hej Rune

Denne myre er noget mindre og mere livlig end den almindelige, sorte havemyre. Den opfør)
Jan Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 306)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#5 Kommentar postet d. 25-06-18 kl. 20:15. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Det ville være en stor nyhed hvis det virkelig er Budapestmyren, som her på Fugleognatur bliver kaldt Invasiv Havemyre med det latinske navn Lasius neglectus. Den er beskrevet her: - se linket HER

Ganske vist ville det ikke være uventet for den er under spredning sydfra og en skønne dag bliver den sikkert også registreret i Danmark. Men indtil videre er den, mig bekendt ikke fundet i landet, så derfor ville dit fund i givet fald være det første i Danmark.

Den er desværre ikke så nem at adskille fra Sort Havemyre (og andre nærtbeslægtede arter), men den skal under en kraftig stereolup for at med sikkerhed at blive artsbestemt.

Hvis du bor i et område med meget sand i jorden og tæt på kysten så kunne det jo også være Hedemyre: - se linket HER som også ligner Sort Havemyre.

Du er meget velkommen til at sende nogle (gerne mange) individer til mig, så vi kan få afklaret det. Jeg skriver en mail til dig.

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Erik Poulsen
#6 Kommentar postet d. 25-06-18 kl. 23:13. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Meget interessant.

Håber resultatet bliver offentliggjort på denne tråd.

venlig hilsen

Erik

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#7 postet d. 26-06-18 kl. 06:14. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Hej Rune

Tak for svaret. Jeg vil gerne tage imod tilbuddet om at få artsbestemt myrerne. Jeg går i gang med at indsamle i dag.

Her på Stevns har vi fed muldjord og ikke meget sand, men lige i min have ligger der en bunke sand for tiden. Jeg vil sætte meget pris på din hjælp så vi kan få artsbestemt myren.

Hej Erik: Tak for svaret. Jeg har tænkt mig at offentliggøre resultatet her, når jeg har en bedømmelse fra Rune.

MVH

Jan

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(443)
#8 Svar postet d. 04-07-18 kl. 22:37. Emne: Invasion af Budapestmyrer på Stevns
Jeg har nu undersøgt myrerne fra Stevns.

Størrelse og farve adskiller sig ikke fra de Sorte Havemyrer jeg selv har i min have.

Så vidt jeg ved, er et af de bedste kendetegn behåringen på følehornskaftet, som på Budapestmyren / Invasiv Havemyre (Lasius neglectus) er betydelig mere sparsom end på Sort Havemyre (Lasius niger). Men jeg må konstatere at myrerne fra Stevns ikke adskiller sig.

Så jeg beklager, men jeg kan ikke se, at det ikke er den meget almindelige Sort Havemyre.

På billedet kan man se indenfor den røde cirkel, hvor behåringen stritter frem på følehornsskaftet på en af myrerne fra Stevns.

Mvh Rune

Invasion af Budapestmyrer på Stevns (Jeg har nu undersøgt myrerne fra Stevns. 

Størrelse og farve adskiller sig ikke fra de Sorte Have)
Rune Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator