Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks? (Læst 625 gange) Postet d. 02-07-18 kl. 11:03
Denne smukke cikade er fundet i antal på Sø-kogleaks ved Safirsøen, Bornholm 24/6. Voskne dyr måler op imod 7 mm.

jeg kan ikke finde arten på british bugs og håber på hjælp her.

med venlig hilsen

Morten

Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks? (Denne smukke cikade er fundet i antal på Sø-kogleaks ved Safirsøen, Bornholm 24/6. Voskne dyr måler )
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (709 x 600)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3396)
#1 Svar postet d. 02-07-18 kl. 12:05. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Endelig! Morten

Allerførst, arten hedder Coryphaelus gyllenhalii.

Arten har været på og af den danske liste i flere omgange, men da der ikke har været konkrete beviser for eksistensen, har vi valgt at smide den af listen. Jeg har selv forgæves eftersøgt den når jeg har stået i noget kogleaks

Jeg opretter den på listen her på F&N lige om lidt - om vi skal kalde den Ny for Danmark må du få lov til at bestemme . Det er i hvert fald det første bevis for arten her i landet. I øvrigt er den udbredt i sydlige del af Sverige og også i landene syd for os.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 02-07-18 kl. 12:39. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
HURRAAAAAA - Fantastisk, Ulrik!!!

Det da helt sikkert en ny art for landet - i hvert fald, hvis de samme omstændigheder havde gjaldt for en fugleart.

Jeg har taget belæg. Er der mon nogen, der er interesseret?

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Klaus Thommesen
#3 Kommentar postet d. 02-07-18 kl. 13:19. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Morten

Mvh Klaus

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3396)
#4 Svar postet d. 02-07-18 kl. 13:38. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Museerne i København eller Aarhus vil nok ikke sige nej hvis du tilbyder dem et eksemplar

Ellers har undertegnede en lille samling hvor den kan komme til at stå ved siden af en del andre "Ny for landet" cikader

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 02-07-18 kl. 14:06. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Tillykke med den, Morten! Jeg syntes nok, den så "dyr" ud...

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#6 Kommentar postet d. 02-07-18 kl. 15:35. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Tak.

Det er din, hvis du er interesseret, Ulrik (du er vores uundværlige cikade-chef her på siden).

Hvor skal den i givet fald sendes hen?

Jeg tror også at mine medobservatører, Jens Søgaard og Poul Ulrik har hjembragte eks.

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3396)
#7 Svar postet d. 02-07-18 kl. 16:15. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Jammen så siger jeg mange tak

Hvis du sender til Gadevangsvej 147, 3400 Hillerød så lander den - engang med tiden - i min postkasse.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#8 Kommentar postet d. 02-07-18 kl. 18:04. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Det er en aftale.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#9 Kommentar postet d. 02-07-18 kl. 21:24. Emne: Hvilken usædvanlig cikade på Sø-kogleaks?
Fedt! Stort tillykke med fundet til hele klub1000

Jeg burde også have nogle eksemplarer liggende, men har ikke fundet dem frem endnu. De bliver lagt til side, såfremt jeg stadig har dem.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator