Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Grethe Leerbech
hvepsebo og bekæmpelse!!! (Læst 146 gange) Postet d. 02-07-18 kl. 18:04
Hvepsebo.

Jeg har et hvepsebo under 1-2 af tagpladerne (eternit uden asbest), har før haft det og bekæmpet, fordi folk omkring mig sagde "De ødelægger isoleringen".

Jeg vil gerne undgå at bekæmpe indtil videre. De er jo nyttedyr, generer ingen passer sig selv og jeg passer mit, men til efteråret, når de forlader boet og bliver nærgående og gør gæster bange, vil jeg gerne af med dem og altså bekæmpe dem med lovligt drivmiddel,

mine 2 spørgsmål:

Ødelægger de isoleringen?, dvs. bruger de den som celler etc. eller laver de deres eget bo på sædvanlig måde?

Bliver den overlevende dronning i boet og overtager dette til næste år. Jeg har som barn set meget store hvepseboer-men ikke som voksen, da de jo som regel bliver slået ihjel.

hvorfor spørgsmål 2. Hvis jeg slår dronningen ihjel fordi hun overvintrer i boet er der jo intet vundet, så kan jeg ligeså godt bekæmpe nu og lade de overlevende bygge nyt op. Eller er det naivt, da alle vel dør hvis jeg "gasser".

tak for svaret

Besvar | Kommentér

Ole Stauning

Svaraktivitet:

(407)
#1 Svar postet d. 02-07-18 kl. 21:31. Emne: hvepsebo og bekæmpelse!!!
Det er nye unge dronninger der overvintrer. Den gamle dronning dør og boet kan ikke "genbruges". Papiret til boet får hvepsene ved at gnave træ. Man kan ikke lave papir af mineraluld eller lignede isolering; men jeg kan ikke afvise at der kan findes andre årevingede, der kan finde på at bruge det. Og jeg har aldrig hørt om, men kan heller ikke kategorisk afvise, at gedehamse kan finde på at fjerne isolering for at få plads til deres bo...

DBH Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator