Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Denize Thejl Rasmussen
Sivsanger? :) (Læst 333 gange) Postet d. 05-07-18 kl. 00:17
Egå Engsø d. 28-06-2018

Mellem parkeringspladsen og fugletårnet var der en bænk langs stigen. Da vi sad her, hoppede der flere fugle rundt blandt rørskoven (tror jeg, at det hedder). De var i konstant bevægelse og der var flere tilstede.

Synes haleformen, den lyse øjenbrynstribe og utegnet bryst peger mod sivsanger. Plus deres kald mindede om sivsanger fra xeno-canto.

Har flere billeder heraf

Har ikke set en sivsanger før - kan nogle hjælpe mig med at bekræfte/afkræfte?

Sivsanger? :) (Egå Engsø d. 28-06-2018

Mellem parkeringspladsen og fugletårnet var der en bænk langs stigen. Da )
Foto: Denize Thejl Rasmussen
Besvar | Kommentér

Denize Thejl Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 05-07-18 kl. 00:22. Emne: Sivsanger? :)
Har et dårligere kvalitets foto fra siden Synes det ligner at den her har rygstriberne og aftegninger på vingerne, som ses på billedet af sivsanger fra Fugle i Felten

Sivsanger? :) (Har et dårligere kvalitets foto fra siden :) Synes det ligner at den her har rygstriberne og aftegni)
Besvar | Kommentér

Denize Thejl Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 05-07-18 kl. 00:24. Emne: Sivsanger? :)
Og endnu et foto af dem, der hoppede rundt Undrede mig over den korte hale. Nogle der har et bud på hvorfor?

Sivsanger? :) (Og endnu et foto af dem, der hoppede rundt :) Undrede mig over den korte hale. Nogle der har et bud )
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 05-07-18 kl. 01:01. Emne: Sivsanger? :)
Den med den korte hale er nyudfløjen ungfugl, hvor vinge og hale slet ikke har nået fuld længde.

De andre er nok adulte fugle, men alle er som du foreslår, Sivsangere.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Denize Thejl Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 05-07-18 kl. 11:00. Emne: Sivsanger? :)
Tak for svar og forklaring igen Må jeg spørge hvordan det kan være at nyudfløjne unger har kortere haler? Opnår de først fuld halelængde efter de har fældet ved sensommeren? Eller er det en mere gradvis proces? (Læst at hale- og svingfjerene udskiftes om sensommeren ml yngeltid og evt. træk, og kun krops- og dækfjer som partiel fældning om foråret. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl).

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1189)
#5 Svar postet d. 05-07-18 kl. 17:06. Emne: Sivsanger? :)
Nyudfløjne fugleungers hale og svingfjer er ikke helt udvoksede, når de forlader reden - de vokser fortsat efter, at de er begyndt at hoppe og flyve rundt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#6 Svar postet d. 05-07-18 kl. 17:35. Emne: Sivsanger? :)
Denize, vinge- og halefjer skiftes kun på adulte spurvefugle i sensommeren/efteråret.

For en stor majoritet gælder dette nemlig IKKE for ungfuglene, fordi de ii reden - og som på den unge Sivsanger på det sidste billede - i ugerne lige efter udflyvning af reden, udvoksede vinge- og halefjer BEHOLDES indtil næste kalenderår.

"Din" unge Sivsanger vil derfor trække til tropisk Afrika iført sine juvenile sving- og halefjer, hvorimod dens forældre skifter HELE fjerdragten inden det forestående, lange træk

Det er undtagelser, men dem nævner jeg ofte i forbifarten, når f.eks unge Stære skifter TOTALT til adult dragt om SOMMEREN/DET TIDLIGE EFTERÅR.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 05-07-18 kl. 17:45. Emne: Sivsanger? :)
Ups, overså lige det faktum at sangerslægten Acrocephalus netop ikke fælder totalt før ankomsten til vinterkvarteret.

Sludder og vrøvl var det derfor, da jeg ovenfor påstod at adulte Sivsangere fælder totalt inden trækket: Det gør de IKKE, men det gør de FLESTE spurvefugle altså stadigvæk

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Denize Thejl Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 06-07-18 kl. 21:38. Emne: Sivsanger? :)
Tusind tak for svar til Jer begge to Tak for hjælp til at forstå mere herom

Besvar | Kommentér

Denize Thejl Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 06-07-18 kl. 21:38. Emne: Sivsanger? :)
Tusind tak for svar til Jer begge to Tak for hjælp til at forstå mere herom

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator