Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2018

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Linda Kjær-Thomsen
Macrosiphum hellebori, ny bladlus for DK (Læst 417 gange) Postet d. 08-07-18 kl. 23:13
Macrosiphum hellebori, ny bladlus for DK (Kun en uge efter fundet af Aphis verbasci som ny bladlus, blev jeg inviteret til Ruds Vedby af en ga)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Kun en uge efter fundet af Aphis verbasci som ny bladlus, blev jeg inviteret til Ruds Vedby af en gammel ven, som syntes der var MANGE bladlus i haven i år. Der var da også mindst 7 forskellige slags.

På Julerosen sad der en hel koloni af lysegrønne lus. Litteraturen beskrev 4 arter, og de 3 af dem var det tydeligvis ikke!

Så var der kun Macrosiphum hellebori tilbage.

Og den var ikke hverken her, på Allerarter.dk eller i Heides DF 88.

Så der måtte laves en tråd - se linket HER og Stig madsen indvilligede endnu engang i at kigge nærmere på belæg, og har bekræftet den.

Kommentér

Hanne Bertelsen
#1 Kommentar postet d. 08-07-18 kl. 23:23. Emne: Macrosiphum hellebori, ny bladlus for DK
Tillykke super Linda.

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 14:33. Emne: Macrosiphum hellebori, ny bladlus for DK
SÅ GJORDE HUN DET SGU IGEN. Tillykke til dig, Linda.

Nu hvor jeg har dig i røret: Det er ikke så heldigt at du fotograferede bladminerne på Angelik i Svartingedal, vel? Det er nok Ph. archangelica (ny for DK), men jeg fik ikke et billeder af bladundersiden, og det er vigtigt at se om minen begynder der.

mvh Morten

Kommentér

Hans Henrik Bruun
#3 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 20:06. Emne: Macrosiphum hellebori, ny bladlus for DK
Najs, til lykke!

Og det viser endnu en gang hvor meget der gemmer sig derude i de organismegrupper der nyder knap så stor almen bevågenhed. Danmark er et af de lande i verden hvor bladlusfaunaer anses for allerbedst kendt, takket være Ole Heies kæmpe arbejde gennem årtier. Men fundet viser også at en artsgruppe på næsten 500 arter umuligt kan dækkes af en enkelt eller nogle få personer.

/ Hans Henrik

Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 21:33. Emne: Macrosiphum hellebori, ny bladlus for DK
Tak

Morten, nej jeg har desværre ingen fotos af Angelik fra Svartingedal. Send en af de lokale

HH, ja dels er der sikkert en masse uopdaget, som har været her længe, og dels har denne sommer sikkert også hevet nogen sydlige og østlige arter indover.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator