Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemarie Allesø Rasmussen
Hvad døde 142 humlebier af? (Læst 184 gange) Postet d. 09-07-18 kl. 00:50
Jeg fik en mindre chok i går på vores lokale kirkegård midt i Aalborg - der lå døde og døende humlebier ud over det hele og i løbet af kort tid havde jeg samlet så mange sammen på et meget lille område.

En teori kom frem og Linde træerne langs stien hvor de lå og at disse træer var giftige for bier generelt - nogen der ved om det har noget på sig og om man kan se de er blevet forgiftet hvis de findes døde med tungen ude?

Hvis det med tungen er rigtigt, så var mindst 72 af dem døde som følge af dette. Syntes I det er noget jeg burde indtaste på naturbasen og hvordan gør jeg lige dette, når der var flere forskellige humlebi arter imellem?

På billedet er de 70 humlebier (jeg lod de 2 døende blive tilbage)

Hvad døde 142 humlebier af? (Jeg fik en mindre chok i går på vores lokale kirkegård midt i Aalborg - der lå døde og døende humleb)
Annemarie Allesø Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 513)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 08:06. Emne: Hvad døde 142 humlebier af?
Jeg har iagttaget samme fænomen, døde og døende humlebier under Lind. Men spørgsmålet er fra min side, om ikke den lokale koncentation af døde og døende humlebier simpelthen afspejler den massive trafik at besøgende humlebier?

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Hugo Kristensen
#2 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 08:13. Emne: Hvad døde 142 humlebier af?
Jeg har også stødt på fænomenet, og fået forskellige forklaring. Her er et par stykker: - se linket HER

mvh. Hugo

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 08:14. Emne: Hvad døde 142 humlebier af?
Og for øvrigt: Lind er ikke giftig. Den er en værdifuld nektarkilde. Lindeblomsthonning er en delikatesse. Blomsterne kan også bruges til urtete: - se linket HER

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#4 Kommentar postet d. 09-07-18 kl. 08:36. Emne: Hvad døde 142 humlebier af?
Hugo hvis du svarer: Sult! så kan tråden efter min opfattelse lukkes.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Hugo Kristensen

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 09-07-18 kl. 08:38. Emne: Hvad døde 142 humlebier af?
Sult! se også her: - se linket HER

mvh. Hugo

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Annemarie Allesø Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 10-07-18 kl. 00:15. Emne: Hvad døde 142 humlebier af?
Tak for svarene

Syntes nemlig det var meget modstridende oplysninger man kan finde på internettet, og hvad folk ellers siger, sådan når man spørger, så bliver det jo en smule forvirrende og svært at beslutte det ene eller det andet.

Jeg fik også lidt den tanke om det kunne havde noget med det usædvanlige varme og tørre sommervejr at gøre, som vi har haft længe nu - jeg kan nemlig mærke det på mine egne blomster i altankasserne, deres blomstring er ikke helt som den plejer og de er færdige tidligere, men så meget ved jeg så heller ikke om hverken planter/blomster og humlebier, dog plejer jeg ikke personligt at se dem dø i den mængde før, på den her tid af året, det har jeg aldrig set før og det undrede self.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator