Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juli 2018

Brushane - ungfugl?

I virvaret af brushaner, der er ankommet til Vitsø på Ærø (billede taget 9-7-2018), forsøgte jeg at indfange en, som jeg bedømte til at være ret ung i det (bagerst i billedet). Og det er da vist lidt tidligt? Som jeg har forstået det, ankommer brushanerne først på trækket tilbage. Dernæst hunner og ungfugle.

Vi har i de sidste par år haft bemærkelsesværdigt mange brushøns og også haft en begrundet mistanke om, at de yngler i ´noret´. I sommeren 2016 var en hun til stede på ´ynglepladsen´ i juni måned - for første gang i over 40 år -

sammen med hanner i festdragt.

I år har min fornemmelse dog været, at de har været væk i en periode, så det ville undre, hvis de vitterlig har ynglet her i år. Vi har nu som i slutningen af april en håndfuld af dem. Og her er altså to af dem. Hvis det da er en brushane. Og hvis det da er en helt ung fugl. Jeg synes, det er nemt at tage fejl på den afstand. Der er sikkert skarpere øjne her.


Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: