Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Larsen
Brushane - ungfugl? (Læst 364 gange) Postet d. 10-07-18 kl. 02:06
I virvaret af brushaner, der er ankommet til Vitsø på Ærø (billede taget 9-7-2018), forsøgte jeg at indfange en, som jeg bedømte til at være ret ung i det (bagerst i billedet). Og det er da vist lidt tidligt? Som jeg har forstået det, ankommer brushanerne først på trækket tilbage. Dernæst hunner og ungfugle.

Vi har i de sidste par år haft bemærkelsesværdigt mange brushøns og også haft en begrundet mistanke om, at de yngler i ´noret´. I sommeren 2016 var en hun til stede på ´ynglepladsen´ i juni måned - for første gang i over 40 år -

sammen med hanner i festdragt.

I år har min fornemmelse dog været, at de har været væk i en periode, så det ville undre, hvis de vitterlig har ynglet her i år. Vi har nu som i slutningen af april en håndfuld af dem. Og her er altså to af dem. Hvis det da er en brushane. Og hvis det da er en helt ung fugl. Jeg synes, det er nemt at tage fejl på den afstand. Der er sikkert skarpere øjne her.

Brushane - ungfugl? (I virvaret af brushaner, der er ankommet til Vitsø på Ærø (billede taget 9-7-2018), forsøgte jeg at )
Foto: Michael Larsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 581)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#1 Svar postet d. 10-07-18 kl. 07:41. Emne: Brushane - ungfugl?
Hej, jo, et er en ungfugl (mangler ad hønes hvide parti ved næbfæstet. Jeg skulle også mene et er for tidligt for en 1k på fugl på nedtræk....

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#2 Svar postet d. 10-07-18 kl. 08:00. Emne: Brushane - ungfugl?
Er du sikker Morten?

Kunne det være en han, som har fældet kraven, for jeg mener at se pletter på bryster, og tertiærerne ser ud til at være tigerstribede.?

Benene er også meget røde for en juvenil, men billedet er unægteligt ikke særligt godt.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(651)
#3 Svar postet d. 10-07-18 kl. 08:15. Emne: Brushane - ungfugl?
Ikke hvis du ikke er sikker, Peter

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 10-07-18 kl. 08:24. Emne: Brushane - ungfugl?
Vi lader den stå

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#5 Kommentar postet d. 10-07-18 kl. 12:28. Emne: Brushane - ungfugl?
Mange tak for svar, Morten Fint med kommentarer om kendetegn. Jeg forsøger at skaffe bedre billeder, for som Peter er inde på, er de ikke optimale. Jeg var nødt til at forstørre kraftigt.

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#6 Kommentar postet d. 10-07-18 kl. 12:30. Emne: Brushane - ungfugl?
Også mange tak til dig, Peter Igen: godt at få noget konkret at gå efter. Jeg forsøger at skaffe friske og tydeligere billeder og vender tilbage.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 10-07-18 kl. 12:36. Emne: Brushane - ungfugl?
Hej Michael, her et instruktivt foto hvor forskellen mellem adult han (bagerst) og juvenil forrest, er let at se.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#8 Kommentar postet d. 10-07-18 kl. 13:05. Emne: Brushane - ungfugl?
Tak for det, Peter Mit problem er, at jeg slås både med afstanden og varmedis herude. Benfarven - eller manglen på samme - er lidt overraskende, og nok det, der kan få mig til at tvivle mest. Men igen: på de billeder, jeg har skudt i dag, er farven ikke udtalt, og den slags snyder jo ofte i lysvariationerne. Til gengæld har jeg ved sådan en overfladisk gennemgang af dagens fotos svært ved at se ´festdragtsresterne´ på et af individerne - til forskel fra alle andre, hvor der stadig hænger noget ved. Men nu kigger jeg lige grundigt igennem for at vurdere, om det er noget, I overhovedet skal bruge tid på.

Mange tak for det illustrerende link

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator