Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Pernille Reenberg
Grøn-glinsende fluer på planter (Læst 93 gange) Postet d. 11-07-18 kl. 13:07
Jeg  undrer mig over,  at jeg har så mange grøn-glinsende fluer på mine planter.

Hvilken art er det, hvorfor er de der og hvordan slipper jeg af med dem?

Mvh

Pernille Reenberg

Skovlunde

11/7-2018

Grøn-glinsende fluer på planter (Jeg  undrer mig over,  at jeg har så mange grøn-glinsende fluer på mine planter.
Hvilken art er det)
Pernille Reenberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(275)
#1 Svar postet d. 11-07-18 kl. 13:13. Emne: Grøn-glinsende fluer på planter
Det er guldfluer - de er ganske almindelige, og helt uskadelige for dine planter, så der er sådan set ingen grund til at skulle slippe af med dem.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#2 Kommentar postet d. 11-07-18 kl. 13:17. Emne: Grøn-glinsende fluer på planter
Hej

Jeg kan lige tilføje, at efter at vores nabo har fået katte - der nyder vores bare pletter med jord som toilet - har vi fået en del af disse Guldfluer rundt omkring.

Men de er jo flote de fluer !

Så skidt

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Pernille Reenberg
#3 Kommentar postet d. 11-07-18 kl. 13:19. Emne: Grøn-glinsende fluer på planter
Men hvad er de mon tiltrukket af? Dårlig lugt eller bladlus?

Jeg har gødet planterne med EcoStyle, som jo kan lugte.

Kan det være fordi en kat har strintet op ad planterne?

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 11-07-18 kl. 13:34. Emne: Grøn-glinsende fluer på planter
Hej Pernille

Det kan være at nogle katte har toilet i din have eller hos naboerne.

Guldfluer tiltrækkes også af lugten af døde dyr og affaldsbunker og evt. kompostbunker - og her i varmen kan alt jo komme til at lugte ret hurtigt!

Jeg jagtede nærfotos af Guldfluer omkring affalskontaniere ved hotellet, da jeg sidst var på ferie på Tenerife - og her var så også flere jagtedderkopper, der forsøgte at liste sig ind på og overmande fluerne - en sand fornøjelse at observere

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Pernille Reenberg
#5 Kommentar postet d. 11-07-18 kl. 13:39. Emne: Grøn-glinsende fluer på planter
Tak for svar

Det er lidt opmuntrende, trods alt.

Jeg vil faktisk hellere have jagtedderkopper end den flueplage.

Jeg må udtænke en plan i forhold til kattetoilet og andre ildelugtende ting.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator