Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken smælderlarve? (Læst 112 gange) Postet d. 11-07-18 kl. 22:52
D. 26. maj var jeg på jagt efter Denticollis rubens ved Åhuse langs Susåen. Desværre fandt jeg ikke umiddelbart D. rubens, og kun en enkelt D. linearis.

Men der dukkede denne larve op i gammelt træ langs bredden. Jeg har svært ved at vurdere om det S. rhombeus eller en Denticollis. Og hvordan ser man forskel på larven fra de to arter, hvis det er sidstnævnte slægt? Der er kun larver af D. linearis i galleriet.

Mvh Brian.

Hvilken smælderlarve? (D. 26. maj var jeg på jagt efter Denticollis rubens ved Åhuse langs Susåen. Desværre fandt jeg ikke )
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (1106 x 735)
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#1 Svar postet d. 12-07-18 kl. 19:43. Emne: Hvilken smælderlarve?
Ærgerligt du ikke fandt smælderen. Den har ellers været talrig på lokaliteten for få år siden.

Larven er Denticollis linearis. Rubens adskiller sig bl.a. ved at sidste bagkropsled er næsten ligeså bredt som langt. På dit foto er leddet længere end bredt, hvilket passer på linearis.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 12-07-18 kl. 22:53. Emne: Hvilken smælderlarve?
Hej Ole.

Tusind tak for det gode svar. Der er jo ikke andet for, at jeg må eftersøge den igen til næste forår. Det var et dejligt sted.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator