Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Gravesen
Observationer. (Læst 2131 gange) Postet d. 26-12-05 kl. 16:46
Tja, men jeg har lige lysten til at spørge.

Indrapportering af observationer på denne side? Skal man indrapportere hvad man ser eller kun de lidt sjældne, skal jeg indrapportere at jeg har set tyrkerdue, grønirisk, musvit, blåmejse, solsort, skovspurv, bogfinke osv, osv eller skal vi kun indrapportere når vi ser noget usædvanligt i området vi bor i, det gør jeg selv, i dygtige ornitologer kommer jo "kun" med seværdighederne og fuld respekt for det, det er jeg selv meget glad for, det er god lærdom, og det er jo også i mine øjne en god ting med en gættefugl, det lærer man af, jeg spørger blot med henblik på at siden jo også viser lokalitetsforekomster, og ja, der er sgu ikke mange fugle i Frederikshavn ud fra de indrapporterede.

Forstår man pointen, eller er jeg lidt på afveje???

Kommentér

Morten Eske Clausen
#1 postet d. 26-12-05 kl. 17:00. Emne: Observationer.
Bent, jeg tror bare, at man bare skal indrapportere alt, hvad man orker...men det bliver jo ret uoverkommeligt at indrapportere f.eks. alle de solsorte, man ser. Defor indrapporteres nok ikke så mange af de almindelige arter

Men når jeg tager på en decideret "ud og kigge i naturen"-tur, så indrapporterer jeg faktisk stort set alt, hvad jeg ser - måske med undtagelse af de allermest almindelige arter, som findes overalt. Rødhals, Grønirisk osv. indrapporterer jeg f.eks. som regel...

- Mvh. Morten

Kommentér

Bent Gravesen
#2 postet d. 26-12-05 kl. 17:05. Emne: Observationer.
Hej Morten, helt enig for hvem indrapporterer jo lige den almindelige fugl vi ser året rundt i egen have.

MVH Bent

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 26-12-05 kl. 18:32. Emne: Observationer.
Hej Morten

Hvad mener du med de alm. arter, som findes overalt?

Jeg skriver det meste ind. Men jeg har et problem med skemaet. Når jeg f.eks. har en observation af en flok fugle og ikke er sikker på antallet, vil jeg gerne kunne skrive den ind uden antal og så kommentere i feltet. Men det kan jeg ikke. Skal jeg skrive 1 i antal og så kommentere eller hvad gør jeg?

Forleden så jeg en stor flok skovspurve ude i markhegnet 40-50 stk. Hvordan skal de noteres?

Med en flok råger har jeg vurderet lavt 800. Der var nok 1000. Er det måden?

Lige en teknisk ting mere: Hvad betyder "sp" efter et fuglenavn?

hilsen Anni

Kommentér

Jan Dresler
#4 postet d. 26-12-05 kl. 18:46. Emne: Observationer.
Hej Anni Lene...

Bare sæt ca. tallet ind. Eventuelt kan du - i dit tilfælde med 40-50 stk. - angive det mindste anslået tal og så i kommentarer bare skrive "Mindst".

Sp efter et fuglenavn står for det latinske "Species" = Art. Når du f.eks. ser en stribe Lommer trække ved kysten og ikke kan se om det er Sortstrubet Lom eller Rødstrubet Lom, så skriver man Lom sp.

Kan f.eks. også være et Gåse-træk på afstand.

Med andre ord, når man ikke lige helt entydigt kan identificere fuglen korrekt...

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 postet d. 26-12-05 kl. 19:26. Emne: Observationer.
Hej Jan

Tak skal du have. Det var en dejlig nyhed. Jeg har undladt flere indskrivninger, fordi jeg var i tvivl, om hvilken det var.

Er det meget vigtigt med den eksakte dato?

Eller må jeg anslå inden for et givet tidsrum?

Hvor er grænsen for indskrivning geografisk?

Siden hedder Danmarks fugle og natur. Men jeg ser observationer fra Sverige også.

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Morten DD Hansen
#6 postet d. 26-12-05 kl. 20:04. Emne: Observationer.
Tjaeh, det er som altid et spørgsmål om, hvad der kan være interessant for andre. Jeg har det sådan, at man til enhver tid kan lave almindeligheder overalt, dvs. foderbrættets almindelige fugle og den slags, og at en obs. af fx 4 grønirisker ikke fortæller noget som helst. MED MINDRE at man tæller fuglene systematisk, dvs. gentagne tællinger i samme område, således at observationerne fortæller noget reelt om bestandssvingninger, tætheder mv.

Men det er selvfølgelig helt op til folk selv, hvad de indrapporterer. Mange gør det jo lige så meget for deres egen skyld. Det er dog nok de færreste, der bemærker, at nogen har set syv skovspurve på foderbrættet. Men hvis der nu er en nøddekrige iblandt, er det jo noget helt andet

mange hilsner

DD

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 26-12-05 kl. 20:38. Emne: Observationer.
Hej Morten

Og jeg som lige gik og følte, at jeg deltog i et vigtigt stykke arbejde. Nu er jeg da landet brat! Jeg er glad for, at det ikke er til skade ihvertfald!

Måske gør jeg det mest for mig selv. Du har nok ret. Det er en måde at komme af med alt det på, jeg har set og oplevet med de kære dyr.

Her på siden er der flere som kan begejstres over en af de helt almindelige fugle.

Jeg kan godt forstå, at du ser anderledes på det, med alt det utrolige du fanger med dit kamera.

Har lige fået rekvireret din bog "Fugletræk". Skønne billeder du tager! Glæder mig til at læse den!

Det, der er så utroligt stærkt ved denne side er, at der er plads til både dig og mig her. Det har jeg stor respekt for. Jeg tror, at det gør den langtidsholdbar.

En kærlig 2.juledagshilsen til dig

Anni

Kommentér

Bent Gravesen
#8 postet d. 26-12-05 kl. 21:44. Emne: Observationer.
Jeg mener bare at der under "observationer" ikke findes mange fugle i Frederikshavn. Måske fordi jeg er den eneste her på siden som vil "fortælle" ???

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 postet d. 26-12-05 kl. 22:19. Emne: Observationer.
Hej Bent

Nåh.......

men så må du ud og lave noget reklame for siden her. Kender du ikke andre fuglevenner?

Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator