Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Pernille Fjeldgaard
Musevåge med gråt hoved? (Læst 456 gange) Postet d. 14-07-18 kl. 13:30
Tænker umiddelbart lys musvåge, men kan andre svare mig på, om disse kan have et gråt hoved? Håber det kan ses udfra billedet, ellers kan jeg lige prøve at lave et endnu mere croppet foto.

Musevåge med gråt hoved? (Tænker umiddelbart lys musvåge, men kan andre svare mig på, om disse kan have et gråt hoved? Håber d)
Pernille Fjeldgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eigil Ødegaard

Svaraktivitet:

(179)
#1 Svar postet d. 14-07-18 kl. 13:35. Emne: Musevåge med gråt hoved?
DEt er såmænd en megt flot Hvepsevåge du har fået på kornet

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Pernille Fjeldgaard
#2 Kommentar postet d. 14-07-18 kl. 13:39. Emne: Musevåge med gråt hoved?
Nej, hvor lækkert Det var lige det jeg håbede på, men tænkte at så heldig var jeg nok ikke. Er klar over billedet er noget overbelyst, men den var i modlys og jeg ville gerne at man kunne se det grå i hovedet for at hjælpe med identifikationen.

Tusind tak for hjælpen. Lader lige tråden stå åben for evt. flere inputs.

Besvar | Kommentér

Eigil Ødegaard
#3 Kommentar postet d. 14-07-18 kl. 13:40. Emne: Musevåge med gråt hoved?
En gammel han med gule øjne skulle jeg mene

Besvar | Kommentér

Pernille Fjeldgaard
#4 Kommentar postet d. 14-07-18 kl. 13:52. Emne: Musevåge med gråt hoved?
Ja, tror du har ret med det gule øje, så vidt jeg kan se på trods af billedkvaliteten.

Musevåge med gråt hoved? (Ja, tror du har ret med det gule øje, så vidt jeg kan se på trods af billedkvaliteten.)
Pernille Fjeldgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 576)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 14-07-18 kl. 14:38. Emne: Musevåge med gråt hoved?
Både han og hun har gule øjne, men adulte Hvepsevåger kønsbestemmes på dragtforskelle, især på undervingen.

Denne er klart en han, se i en god felthåndbog som Fugle i Felten, hvor dragtforskellene er fortrinligt illustreret.

Godt foto

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Pernille Fjeldgaard
#6 Kommentar postet d. 14-07-18 kl. 14:49. Emne: Musevåge med gråt hoved?
Tak for din tydelige beskrivelser af de forskellige forskelle. Dejligt at bedre fuglekendere end jeg, kan fortælle hvad man præcist skal kigge efter. Jeg har kigget i "Rovfugle i felten" og det var netop den bog, der fik mig til at tvivle på en Musvåge og kigge i retning af en Hvepsevåge.

Forsøger ihærdigt at artsbestemme de forskellige rovfugle i luften, men synes det er svært ihvertfald når man lige bevæger sig over i de ikke helt almindelige af slagsen. Vil nærstudere "Fugle i felten" også - den står naturligvis også i reolen

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 14-07-18 kl. 14:52. Emne: Musevåge med gråt hoved?

Besvar | Kommentér

Eigil Ødegaard

Svaraktivitet:

(179)
#8 Svar postet d. 14-07-18 kl. 15:00. Emne: Musevåge med gråt hoved?
Det eneste der hjælper ved bestemmelse af rovfugle i luften er at prøve igen og igen og være sammen med nogle der evt er klogere end en selv, det tager for det meste mange år at lave en sikker bestemmelse i felten, det er jo ikke så tit at man kommer så tæt på som du har været.

Noget af det der hjælper at skille en Musvåge fra en Hvepsevåge er bla at Hvepsevågen har et meget lille "due" lignende hoved og en meget lang hale som er forholdsvis let at se, derudover er dragttegnene forskellige men både Musvåger og Hvepse ditto kan se meget forskellige ud hvad det angår.

At de voksne fugle har gule øjne var jo blot en konstatering og ikke en kønsbestemmelse som kan være ret så svært også i felten.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Pernille Fjeldgaard
#9 Kommentar postet d. 14-07-18 kl. 15:24. Emne: Musevåge med gråt hoved?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator