Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Brejl
knopurt (Læst 344 gange) Postet d. 19-07-18 kl. 16:04
Almindelig Knopurt og Hjertegræs er stort ikke obset fra det gamle Ringkøbing amt, men på en meget lav jordvold på Dejbjerg hede står de begge mere eller mindre spredt fra A til B på medsendte kort og stort set ikke udenfor og ingen andre steder på det store hedeareal.

Jeg kan ikke forstille mig at man har rystet frøposer over den lave vold,

men har man påført jord fra andre steder i Jylland?

eller kan de være kommet af sig selv, hvor jorden var til det?

Jeg ved ikke hvor mange år, de har været der. Jeg bare undres.

knopurt (Almindelig Knopurt og Hjertegræs er stort ikke obset fra det gamle Ringkøbing amt, men på en meget l)
Erik Brejl har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 528)
Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#1 Kommentar postet d. 19-07-18 kl. 16:05. Emne: knopurt
Her et billede fra i går et sted, hvor de stod særlig tæt.

knopurt (Her et billede fra i går et sted, hvor de stod særlig tæt.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(299)
#2 Svar postet d. 19-07-18 kl. 18:17. Emne: knopurt
Hej Erik

Ift. planterne tror jeg, det er en "naturlig" forekomst - at de er kommet der af sig selv....

Men den lave jordvold er ikke en naturskabt konstruktion.

Ifølge mit lokalkendskab er der tale om en jordvold hvorpå var anlagt en mergelbane, hvor man transportede den næringsrige og kalholdige mergel fra nogle mergelgrave ved Andbæk (eller der omkring) østpå til jordene omkring Hanning.

Mergelbanevolden kan ret tydeligt erkendes på luftfotos - følg den længere østpå og find andre usædvanlige vestjyske vækster i den berigede jord!.........

PS: Skulle du erfare yderligere om min "tese" her, må du gerne skrive svar tilbage...

Mvh /LJ (opvokset i Hanning)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#3 Kommentar postet d. 19-07-18 kl. 20:53. Emne: knopurt
Nej hvor interessant. Banen er ikke aftegnet på 4-cm kort målt 1871 og rettet 1957 og 1962.

Jeg har gået på banen til den krydsede stien til Bundsbæk, men fandt ikke noget spændende, der ikke var udenfor området. Der var hjertegræs stort set hele vejen og enkelte små klatter knopurt undervejs.

Da du er lokalkendt kan jeg ikke lade være at spørge, om du ved, hvad der har stået på skiltet over hastighedesbegrænsningsskiltet lige før man går ind til alle de mange bunkere, der også kan ses på satellitkortet.

knopurt (Nej hvor interessant. Banen er ikke aftegnet på 4-cm kort målt 1871 og rettet 1957 og 1962.
Jeg har)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 20-07-18 kl. 10:08. Emne: knopurt
Hej

Dejbjerg hede og Bundsbæk Mølle ringede en klokke i mit hovede

Jeg har været rundt i området i 1989 - en af mine bofæller fra den gang havde forældre der boede i nærhden - så hun viste rundt og vi så på floraen. Vi skulle for øvrigt passe forældrenes gård, fange rotter (min opgave), fordre grise og sælge æg ved døren - en dejlig sommerferie

OG - jeg har netop noteret Hjertegræs fra naturstien. Så den har da i hvert fald været der i en del år.

Og jeg kan se, at jeg den gang var mere interesseret i Plettet Gøgeurt og Guldblomme, da jeg ha rindtegnet præcise voiksesdtder på små kortskitser Plettet Kongepen så vi flere stder for øvrigt.

Desværre har jeg ikke fotos fra området - men en del notater om floraen.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#5 Kommentar postet d. 20-07-18 kl. 10:20. Emne: knopurt
Tak for din beskrivelse af området.

Jeg kan genkende dine fund.

Især i år synes jeg, der var rigtig mange Guldblomme, men også rigelige mængder af f.eks. Hede-Melbærris, der i store områder langt overgår Tyttebær i antal.

Skulle du være interesseret kan du se, hvad jeg har lagt på min blog fra Dejbjerg hede:

- se linket HER

knopurt (Tak for din beskrivelse af området.
Jeg kan genkende dine fund.
Især i år synes jeg, der var rigti)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(299)
#6 Svar postet d. 20-07-18 kl. 20:24. Emne: knopurt
Ad # 3):

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken - men jeg erindrer noget i henretning af:

MILITÆRT OMRÅDE

ADGANG FORBUDT

POLITIET

"NATO-depotet" i Dejbjerg Plantage blev så vidt jeg ved oprettet under Den Kolde Krig, og var jo førhen "meget hemmeligt"....

- - -

Det er der vist blødt meget op på siden (uagtet den aktuelle geo-politiske situation!) - jeg ved endog ikke, om der fortsat ER seriøse militære anliggende dér....

Mvh /LJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Brejl
#7 Kommentar postet d. 20-07-18 kl. 20:32. Emne: knopurt
Tak skal du have.

Der er i hvert fald fri adgang til vejen med alle bunkerne i dag, men jeg ved ikke, om de er tomme eller de indeholder militære sager. Der står et skilt ved grusvejens begyndelse ved Lemvej om at motorkørsel er forbudt i området, der er en privat skov.

Hastighedsbegrænsningen har nok været for de ansatte, så de ikke kørte for hurtigt på de velholdte veje gennem skoven til bunkerne.

knopurt (Tak skal du have.
Der er i hvert fald fri adgang til vejen med alle bunkerne i dag, men jeg ved ikk)
Klik på billedet for original størrelse (655 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator