Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Helle Andersen
Forladt ynglekoloni (flagermus) (Læst 366 gange) Postet d. 26-07-18 kl. 00:51
Jeg har haft en ynglekoloni af dværgflagermus på mit loft, vel ca. 50-75 voksne dyr. Men for ca. en uge siden har de alle forladt kolonien og det forekommer mig at være alt for tidligt.

Jeg har haft koloni på loftet tidligere og da forlod de først kolonien i løbet af september.

For ca. en måned siden hørte jeg lyde på loftet (og skunken), som jeg tror var en mår. Det skete 2-3 gange med nogle dages mellemrum. Jeg forsøgte at forstyrre den ved at banke på loftet med et kosteskaft, i håb om at den ikke blev hængende.... Jeg har ikke tidligere haft mår på loftet (har boet her i 14 år) så min tanke var om den var ude efter flagermusene som bytte.

For ca. 3 uger siden var der en flagermusunge, der forvildede sig ind i beboelsen via en sprække ved et panel. Den var fint stor og næsten flyvefærdig.

Så nu tænker jeg om de mon har fået meget tidligt unger i år, så det er derfor at de har forladt kolonien så tidligt eller om det kan have noget med måren at gøre?

Jeg ser stadig flagermus i haven, når mørket falder på, men jeg ved ikke hvor de har slået sig ned nu.

Er der nogen, der har et bud?

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(181)
#1 Svar postet d. 28-07-18 kl. 15:46. Emne: Forladt ynglekoloni (flagermus)
Har en mår fundet adgang til ynglekolonien vil flagermusene forlade stedet. Ellers bliver de jo ædt.

Den unge du har fundet, kan jo så meget vel være forladt.

En næsten udvokset unge først i juli er meget tidligt for dværgflagermus. Parring finder sted i aug.-sep., men befrugtningen sker først når flagermusene bliver aktive om foråret. Så det usædvanlige forår kan måske have forrykket fødselstidspunktet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Helle Andersen
#2 Kommentar postet d. 28-07-18 kl. 22:53. Emne: Forladt ynglekoloni (flagermus)
Jeg tror at det måske kan have været en kombination af begge dele.

Jeg har kun set den ene unge, så hvor langt de andre har været udviklet, er ikke til at sige. Jeg har før oplevet et år, hvor det væltede ind i huset med både helt nye nøgne unger, samt noget, der var næsten flyvefærdige - begge dele samtidig.

Måren kom ikke tilbage efter at have været her et par gange og der var fortsat flagermus i kolonien et par uger efter det - men hvis ungerne har været tidlige i år, har de måske valgt at forlade kolonien så hurtigt som muligt, fordi de ikke længere følte sig trygge, hvor de under andre omstændigheder var blevet hængende.

Jeg tvivler på at de har forladt ungerne, men kan ikke være sikker. Men det er et ældre hus jeg bor i og jeg tror at hvis der var en masse forladte unger, så ville jeg have oplevet at havde fundet mere end en enkelt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator