Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

adrian mikkelsen
Ny anlagt rulle græs og svampe (Læst 548 gange) Postet d. 04-08-18 kl. 11:55
Vi har næsten lige fået anlagt vores rulle græs , og under det købte vi champ post for at det skulle give de bedste væksbetingelser ofr vores nye græsplæne , så vi gik ikke på kompromis med de økonomiske aspekter , MEN nu er der svampe utrolig mange steder i vores græsplæne , men det er der ikke hos naboen og ej heller på noget andet rulle græs med andet jord under sig fra en anden sælger ..

Det skal også siges at jorden blev godt fræset og grubet og der ingen ukrudt rester osv var på/ i jorden.

Jeg har flere billeder men man kan vist kun uploade et enkelt , men denne hvis svamp er mange steder i haven sporadisk placeringer på græsplænen , de kom for ca 1-2 måneder siden og græsset blev anlagt for ca 3 måneder siden.

Håber i kan hjælpe for det tætteste jeg kom på info var at det lignede lidt en nøgen spids hat , hvilket jeg absolut håber ikke er korrekt da jeg har en bitte vovse som er alt for nysgerrig omkring alt i haven..

mvh

adrian

Ny anlagt rulle græs og svampe (Vi har næsten lige fået anlagt vores rulle græs , og under det købte vi champ post for at det skulle)
adrian mikkelsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 04-08-18 kl. 12:10. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
Haj Adrian

Og velkommen på FOGN.

Du kan nemt sætte flere fotos ind i din tråd ved at trykke på "kommentar" nederst.

Jeg mener, at det er små blækhatte der er dukket op i din græsplæne. De lever af alt muligt organisk affald og forsvinder igen når det er udnyttet - det er nok noget i komposten de kan bruge. Og så vidt jeg ved er de uskadelige.

Men mere svampekyndige dukker nok op også og giver kommentarer

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#2 Svar postet d. 04-08-18 kl. 12:25. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
Det ligner en keglehat, hvoraf der er flere arter. Mit gæt er Mælkehvid keglehat, der muligvis er giftig, mere her - se linket HER

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

adrian mikkelsen
#3 Kommentar postet d. 04-08-18 kl. 13:56. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
Tusind tak for jeres svar

Er helt sikker på nu at det er den Mælkehvide kegle hat . Har lige læst op på den og den visner præcis som der står .. Om morgen er den i fuld flor og om sen eftermiddag er den nærmest død igen.

Jeg kan bare ikke læse nogle steder om man kan hindre væksten andet end stoppe med at vande græsplænen , går ud fra Atamon eller Natron så ikke hjælper på det :/ og ja kan se at nogle af dem er giftige så det er ret ærgerligt.

Ved i så hvad den er lille fætter er for en , den bliver ikke større end det på billedet , ca et par cm bredde og ca 4 cm høj til at bryde igennem græsset men ikke helt.

?

igen tusind tak for hjælper indtil videre :D

Ny anlagt rulle græs og svampe (Tusind tak for jeres svar :) 

Er helt sikker på nu at det er den Mælkehvide kegle hat . Har lige )
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#4 Svar postet d. 04-08-18 kl. 14:01. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
Igen bliver det kun et ret "sikkert" gæt, uden at kunne se lamellerne Nemlig Høsletsvamp, ret alm i græsplæner

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

adrian mikkelsen
#5 Kommentar postet d. 04-08-18 kl. 14:01. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
billede 2 af den anden type svamp der er i græsset

Ny anlagt rulle græs og svampe (billede 2 af den anden type svamp der er i græsset)
Besvar | Kommentér

adrian mikkelsen
#6 Kommentar postet d. 04-08-18 kl. 14:07. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
tog lige et billede af lammerne hvis det hjælper

Ny anlagt rulle græs og svampe (tog lige et billede af lammerne hvis det hjælper :-D)
Besvar | Kommentér

adrian mikkelsen
#7 Kommentar postet d. 04-08-18 kl. 14:08. Emne: Ny anlagt rulle græs og svampe
billede 2 af den anden svamp der er i græs plænen , med synlige lameller. Tak jette igen for et svar men synes den ser lidt anderledes ud eller ?

Ny anlagt rulle græs og svampe (billede 2 af den anden svamp der er i græs plænen , med synlige lameller. Tak jette igen for et svar)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator