Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. august 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leslie Fleming

Ny på F&N
Hjælp til at artsbestemme (Læst 172 gange) Postet d. 09-08-18 kl. 23:03
Mon nogen kan hjælpe mig med at identificere hvilken plante dette er. Fundet i fugtig jord i august.

Skal bruge svaret til at afgøre om planten er giftig for heste, så hvis nogen også ved noget om det, er det dobbelgevinst! På forhånd tak for hjælpen

Hjælp til at artsbestemme (Mon nogen kan hjælpe mig med at identificere hvilken plante dette er. Fundet i fugtig jord i august.)
Leslie Fleming har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leslie Fleming

Ny på F&N
#1 Kommentar postet d. 09-08-18 kl. 23:07. Emne: Hjælp til at artsbestemme
- her er et billede mere af planten

Hjælp til at artsbestemme (- her er et billede mere af planten)
Leslie Fleming har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen

Svaraktivitet:

(99)
#2 Svar postet d. 09-08-18 kl. 23:46. Emne: Hjælp til at artsbestemme
Desværre er der ingen blomster at se på billedet, men bladene sidder tydeligvis i tre rækker, så det er nok en "halvgræs", dvs. et medlem af plantefamilien Cyperaceae, hvortil hører slægter som star, kæruld, kogleaks og lignendene. Mit gæt er skovkogleaks, Scirpus sylvaticus - det passer med de ret grove blade og det fugtige, skyggede voksested.

Der er vist ingen af de danske repræsentanter for halvgræsfamilien, der er giftige. Og dyrene spiser dem heller ikke, da bladende indeholder kisel-udfældninger, der er ubehagelige at tygge.

FinnR

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leslie Fleming

Ny på F&N
#3 Kommentar postet d. 10-08-18 kl. 07:04. Emne: Hjælp til at artsbestemme
Tak for svaret, FinnR. Du har ret i at den vokser i fugtig jord, dog er der ikke skygge hvor den gror.Jeg var bekymret for at det var gul iris, men det skal jeg måske ikke være?

Hilsen Leslie

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(2761)
#4 Svar postet d. 10-08-18 kl. 09:35. Emne: Hjælp til at artsbestemme
Enig med Finn - det er en halvgræs - og Skov-Kogleaks er et godt bud. Absolut ikke Iris.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Leslie Fleming

Ny på F&N
#5 Kommentar postet d. 10-08-18 kl. 11:24. Emne: Hjælp til at artsbestemme
Mange tak for svar, Jens Christian Schou. Hvor er det dog skønt at kunne stille spørgsmål om et fag man intet kender til og på ingen tid få kvalificerede bud på svar. Tak!

Hilsen Leslie

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 10-08-18 kl. 12:15. Emne: Hjælp til at artsbestemme
Du er kommet til rette sted

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator