Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Astronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Clausager
Tidevand igen (Læst 492 gange) Postet d. 10-08-18 kl. 07:11
At månen mister 50 minutter i døgnet i forhold til soltid beskrives som årsagen til, at højvandet det samme sted indtræder 50 minutter senere pr. døgn.

Jeg forstår det ikke helt.

Da jorden drejer om sig selv mod uret kan man se alle himmellegemer dreje med uret i nattens løb og jeg har da godt lagt mærke til, at månen bliver mere og mere forsinket i dagenes løb - på samme tidspunkt er den ikke nået så langt til højre som dagene forud.

Hvordan beregnes de 50 minutter? Er det noget med, at jorden drejer om sig selv på 24 timer, mens månen drejer om jorden på ca. 28 døgn? Drejer månen med eller mod uret om jorden?

Er noget forvirret. Fik et super godt svar på mine spørgsmål i forrige tråd.

Venlig hilsen

Peter

Besvar | Kommentér

Claus Dalskov

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 14-12-18 kl. 21:43. Emne: Tidevand igen
Befinder du dig højt over Nordpolen roterer jorden mod uret. Månen bevæger sig ligeledes mod uret rundt om Jorden.

En hel tur rundt om Jorden = 360 grader. Den tilbagelægges på ca. 28 døgn, svarende til ca 13 grader pr. døgn.

Da Jorden roterer 15 grader på en time, svarer de 13 grader til ca 50 min.

Jorden skal altså rotere ca 50 min. mere for igen at have Månen på samme plads set her fra Jorden.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Clausager
#2 Kommentar postet d. 18-01-19 kl. 22:43. Emne: Tidevand igen
Tusind tak for hjælpen. Undskyld det sene svar.

Venlig hilsen

Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator