Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. august 2018

Ja, nu er det mig igen - med en ukendt fugl ;-)

Også denne gang stort set sort - men meget mindre :-)

Også en fugl, jeg aldrig før har mødt.

Vi er nede i Gråspurvstørrelse, måske endda en anelse mindre.

Den var stort set kulsort, men halen !!! - Halen var meget markant orange-rød-brun og det mest ualmindelige var dens ekstremt hurtige virren op og ned med halen af og til. Som en Vipstjert - men 3-5 gange hurtigere op og ned.

Det eneste andet på dyret var et svagt, og lille lyst felt ca midt på vingen. EVT en lidt lign. plet længere nede på siden af kroppen, altså under vingekanten, men den sidste plet er jeg ikke sikker på.

Jeg betragtede fuglen 3-5 min, men var desværre lidt for langt væk til at se evt detaljer.

Måske - måske havde den også sorte ben, men det er mere usikkert. Næbets farve var ikke let at se

Et andet typisk træk var, at den havde en meget kort "hals". Hovedet sad langt ned i kroppen - men det kan dog have skyldes vejret, da det småregnede? Det samme kan man se ved Gråspurve, når det regner. Men jeg synes nu også, den virkede ret korthalset, lidt svaleagtig, når den fløj.

Den fløj på et lille græsareal inde i større industriområde i Grenå.

Den fløj op på et Elskab og samt en lav elmast og hvilede - og fløj jævnligt ned i græsset og snuppede eea - formodentlig et insekt?

Jeg har forsøgt at lave en skitse, hvor størrelsesforholdene ikke nødvendigvis er 100% sikre - heller ikke, hvor højt op på gumpen, at det orangerødlige gik op. Det var svært at se.

Måske var kroppen en anelse kortere. Det var en meget lille, men let buttet fugl at se på - med den ekstremt hurtigt vibrerende røde hale som tydeligste kendetegn.

Jeg har selvfølge checket Fugle i felten og især Rødstjerterne, f.eks Hus-. Jeg synes ikke nogen af dem matcher helt, den var langt mere sort og så mangler det lille hvide vingefelt også. Desuden var den ikke rødbrun op på brystet. Jeg synes heller ikke, jeg oplevede nogen kalot, men der er jeg dog mere usikker.

Den virkede også i mine øjne lidt "eksotisk" - kunne det evt. være en undsluppet dyr fra noget voliere?

Nogen bud?

Venlig hilsen Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: